نوشته شده توسط : سهیل

 

ایران تحصیل -رشته های هنرستان 

انتخاب رشته سال نهم تحصیلی اولین قدم دانش آموزان برای ورود به دنیای تخصصی‌ دلخواهشونه . دانش آموزا با توجه به علاقه ، استعداد و توانایی خودشون فرم هدایت تحصیلی نهم رو پر می کنن تا اولویت بندی انتخاب رشته برای اونا ، با توجه به جواباشون مشخص بشه .

اما در آخر دانش آموزا باید رشته ای رو انتخاب کنن که به اون علاقه و شناخت کافی رو داشته باشن . حالا دانش آموزای پایه نهمی که به کار های عملی علاقه دارن و می خوان رشته های هنرستان رو انتخاب کنن باید به طور کامل با همه رشته های شاخه هنرستان آشنا شده تا بتونن بهترین انتخاب رو بر اساس علاقه مندی و استعداد های خودشون داشته باشن . برای همین در ادامه لیست کامل رشته های هنرستان فنی حرفه ای در وزارت آموزش و پرورش رو گفتیم .

 


لیست رشته های هنرستان
رشته های هنرستان و بهترین هنرستان تهران شاخه فنی حرفه ای بیشتر روی دروس عملی و مهارتی تمرکز داره تا دروس تئوری ! بنابراین این رشته ها مناسب دانش‌آموزایی هستش که به مهارت ‌های عملی علاقه بیشتری دارن . هنرستان ها وبهترین هنرستان های تهران به دلیل نیاز به کارگاه آموزشی برای ارائه دروس ، محیط آموزشی متفاوت تری نسبت به مدارس معمولی دارن .

دانش آموزای هنرستانی با توجه به مباحث درسی و نوع دروسی که برای اونا ارائه میشه ، از نظر عملی آمادگی بیشتری نسبت به بقیه‌ی دانش ‌آموزا برای ورود به بازار کار رو دارن . رشته‌ های هنرستان فنی‌ و حرفه‌ ای شامل رشته‌ هایی تو زمینه‌ های هنر  و هنرستان های تهران، کشاورزی ، خدمات و صنعت هستش که در ادامه زیر شاخه های رشته های هنرستان فنی حرفه ای پسرانه و دخترانه رو گفتیم .

بیشتر بخوانید: رشته های بدون کنکور هنرستان و بهترین هنرستان دخترانه

هنر مدیریت و خدمات صنعت کشاورزی
فتوگرافیک ناوبری الکتروتکنیک امور زراعی
طراحی دوخت حمل و نقل الکترونیک امور دامی
معماری داخلی حسابداری شبکه و نرم افزار امور باغی
صنایع دستی تربیت کودک الکترونیک و مخابرات دریایی ماشین های کشاورزی
انیمیشن و پویانمایی تربیت بدنی مکانیک موتورهای دریایی صنایع غذایی در 

بهترین هنرستان پسرانه

تولید برنامه تلویزیونی سرامیک
گرافیک صنایع شیمیایی
نقاشی صنایع نساجی
نوازندگی ساز جهانی متالوژی
نوازندگی ساز ایرانی معدن
نمایش مکاترونیک
سینما صنایع فلزی
نقشه کشی معماری تاسیسات مکانیکی
طراحی زبان بصری مکانیک خودرو
مرمت آثار فرهنگی ماشین ابزار
موسیقی مبانی آهنگ سازی صنایع چوب و مبلمان
پشتیبانی صحنه ابزار
چاپ دستی معماری

منبع: تحصیلیکو

 
 


:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل


رئیسی مطرح کرد:
زمان بازگشایی مدارس اعلام شد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امکان تامین واکسن برای دانش آموزان از ٢ کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته و پیش‌بینی من این است از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشد و واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.

وی ادامه داد: ما ١١٢ هزار مدرسه و بهترین هنرستان در کشور داریم که ۶٢ هزار مدرسه زیر ١٠٠ نفر جمعیت دارند و اینها می‌توانند در کلاس کمتر از ١٠ تا ١۵ دانش آموز حضور داشته باشند.هنرستان ها همین طور می باشند.

سخنگوى ستاد ملى مقابله با کرونا با بیان اینکه امسال ترکیب آموزش مجازی و حضوری در مدارس وزارت آموزش و پرورش مدنظر است، گفت: حتی در برخی مدارس و بهترین هنرستان تهران دانش آموز ٢ روز به مدرسه برود و دروس اصلی در این روزها تدریس شود و تعداد روزهای حضور در مدرسه بستگی به جمعیت دانش آموزان در مدرسه دارد و اگر بتوانند سقف ١۵ دانش آموز در کلاس را رعایت کنند مدرسه می‌تواند هر روز حضوری برگزار شود.

رئیسى درباره زمین بازگشایی حضوری مدارس وبهترین هنرستان های تهران اظهار کرد: پیش‌بینی من این است از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.

او گفت: مقرر شد در خصوص بازگشایی مدارس دو تیم تشکیل شود، یک تیم وزارت بهداشت و دیگری وزارت آموزش و پرورش است تا شیوه نامه‌ها را درست تبیین و ابلاغ کنند،

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تامین واکسن دانش آموزان اظهار کرد: امکان تامین واکسن برای دانش آموزان هنرستان های تهران از ٢ کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته است و وزارت امور خارجه و سفرا در حال رایزنی هستند و در مکالمه رئیس جمهور با رئیس جمهور چین یکی از مذاکرات در زمینه تامین واکسن برای دانش آموزان بوده است. 

رئیسی تاکید کرد: موضوع واکسیناسیون دانش آموزان بهترین هنرستان پسرانه

 

نباید اصل قرار گیرد اگر بخواهیم واکسن به دانش آموزان تزریق کنیم واکسیناسیون صرفا برای دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای صورت خواهد گرفت و ما باید اطرافیان دانش آموزان را واکسینه کنیم هر چند باید توجه داشت این موضوع هنوز در مراحل ابتدایی است.

منبع: تجارت نیوز



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه

بهترین هنرستان دخترانه .اینجور سوالات معمولا دانش آموزان و حتی اولیا رو به تحقیق درباره رشته تجربی وادار میکنه. رفتن به رشتن تجربی و یا انتخاب هر رشته ای مثل همه انتخاب های مهم زندگی نیاز به اطلاعات درباره این رشته داره. باید ببینید آیا علاقه به رشته تجربی دارید؟ از آمار هجوم به رشته تجربی خبر دارید؟ اطلاع دارید که رشته های تحصیلی تجربی در دانشگاه چه رشته هایی هستن؟ رشته های تاپ تجربی یا به اصطلاح رشته های جذاب تجربی رو می شناسید؟ به همه این سوالات برای دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته دبیرستان رو دارند و یا انتخاب رشته کردند و به فکر تغییر رشته به تجربی یا تغییر رشته از تجربی به ریاضی یا انسانی هستند در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ جواب دادیم.

توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما دیدگاه ها و نظرات انتهای همین صفحه هنرستان رو هم مطالعه کنید چون بسیاری از این سوالات ممکنه سوال شما هم باشند. همچنین اگر با ابهام یا سوالی درباره انتخاب رشته تجربی روبرو بودید که در این صفحه جوابش رو پیدا نکردید، حتما در بخش نظرات انتهای صفحه بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ داده بشه.

 

رشته تجربی چیست
اول از همه باید رشته تحصیلی تجربی رو تعریف کنیم: رشته تجربی در کنار سایر رشته های علوم نظری مثل ریاضی و فیزیک و انسانی یکی از رشته هایی هست که دانش آموزان نظام جدید در صورت داشتن شرایط ورود به این رشته، میتونن انتخابش کنن. شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی رو جلوتر توضیح میدیم. هر چند کسانی که دیپلم ریاضی یا دیپلم انسانی داشته باشن هم میتونن در کنکور تجربی شرکت کنن اما بیشتر داوطلبان کنکور تجربی هر سال کسانی هستن که دیپم تجربی دارن. ضمنا کسانی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار دانش داشته باشن بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا حداقل مدرک کاردانی دانشگاه، نمیتونن در کنکور تجربی شرکت کنن.وزارت آموزش و پرورش

 

کتاب های رشته تجربی
رشته تحصیلی تجربی مثل سایر رشته ها چند درس عمومی و چند درس اختصاصی داره. دروس اختصاصی تجربی در دوره دبیرستان زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستن. دروس عمومی تجربی هم شامل ادبیان و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی میشه. در کنکور تجربی ۵ زیرگروه وجود دارد که هر رشته دانشگاهی جزء یکی از این زیرگروه هاست. ضریب درس های عمومی در همه زیرگروه ها ثابت هست اما ضریب دروس اختصاصی در هر زیرگروه با زیرگروه دیگه فرق داره. مثلا ضریب درس ادبیات و زبان فارسی در کنکور تجربی ۴، ضریب عربی ۲، ضریب دین و زندگی ۳ و ضریب زبان انگلیسی ۴ هست. در زیرگروه ۱ تجربی که بیشتر رشته های دانشگاهی پرطرفدار مثل پزشکی و دندانپزشکی جزء این زیرگروه هستن ضریب درس زیست شناسی ۱۲، شیمی ۹، ریاضی ۶، فیزیک ۶ و زمین شناسی صفر هست.ایران تحصیل -رشته های هنرستان

 بهترین هنرستان

شغل های رشته تجربی در دانشگاه و بازار کار رشته تجربی
بیشتر شغل ها و یا بهتر بگیم رشته های تجربی در دانشگاه، رشته هایی هستن که مرتبط با بدن انسان، گیاهان یا سایر جانداران هستن. مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی هم بیشتر در ارتباط با همین موضوعات هست. البته بعضی رشته ها هم هستن که بین تجربی و ریاضی و انسانی مشترک هستن مثل حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته میشه وارد این رشته های دانشگاه شد هرچند ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی در این رشته ها برای گروه انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی هست.

پرطرفدارترین شغل ها و رشته های تجربی در دانشگاه اول از همه رشته پزشکی و در مرتبه بعدی رشته هایی مثل داروسازی و دندانپزشکی هستن و معمولا هر سال رتبه های خوب کنکور تجربی یکی از این سه رشته رو انتخاب می کنن. طول دوره تحصیل پزشکی حدود ۷ سال و نیم ولی داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی عمومی ۶ سال هست. رشته های دیگه ای هم هستن که جزو رشته های نسبتا پرطرفدار تجربی در دانشگاه به حساب میان و به اصطلاح کارشناسی یا لیسانس هستن یعنی دوره تحصیلشون ۴ سال هست مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و …

اگه دوست دارید با این رشته ها بیشتر آشنا بشین و اطلاعاتی درباره رتبه های قبولی، طول دوره تحصیل، بازار کار، درآمد، امکان ادامه تحصیل و آینده شغلی این رشته ها بدست بیارید،

بهترین هنرستان پسرانه

 

به صفحه معرفی رشته های دانشگاهی تجربی در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

در چند رشته اول و پرطرفدار تجربی فعلا بازارکار نسبت به رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم انسانی بهتره و هنوز به اندازه اون رشته ها اشباع نشده.

 

آیا رشته تجربی سخت است؟بهترین هنرستان های تهران
شاید آب خوردن هم سخت باشه! چون باید انرژی صرف کرد لیوان رو برداشت و داخلش آب ریخت که از نظر بعضی ها کار خیلی آسانی نیست! هر کاری سختی داره اما بسته به همت خود آدم داره که در اون کار موفق بشه یا نه. باید ببینید با تحمل سختی ها به چی می رسید و آیا تحمل این سختی ها ارزشش رو داره یا نه. واقعیت این هست که الان با هجوم به رشته تجربی رو برو هستیم. بیشتر دانش آموزان پایه نهم اولویت اول انتخاب رشته هاشون رشته تجربی هست. آمار تعداد داوطلبان کنکور تجربی هم تایید کننده همین هست. آمار تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ۹۶ به این صورت بود:

۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر کنکور علوم تجربی،

۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر کنکور علوم انسانی،‌

۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر کنکور علوم ریاضی و فنی،

۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر کنکور آزمایشی هنر،

۶ هزار و ۴۵۴ نفر کنکور زبان‌های خارجی.

تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی ۹۶ بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور ریاضی و همچنین بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور انسانی و بهترین هنرستان تهران بوده! با اینکه مجموع تعداد کل داوطلبان کنکور نسبت به سال های گذشته کمتر شده اما تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از قبل شده. رقایت در کنکور تجربی نسبت به رشته های دیگه تا حدودی بیشتره. ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی هست یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمیتونن این رشته ها قبول بشن. بنابرین رقابت نسبتا سنگین هست و اگه واقعا دانش اموز پرتلاش و درسخونی هستید و به رشته های دانشگاهی تجربی و درس زیست شناسی علاقه دارید این رشته رو انتخاب کنید. برای انتخاب رشته حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

 

سوالات خود را درباره رشته تجربی از مشاوران ۱۰۰ بپرسید
مهم ترین نکات مربوط به انتخاب رشته تجربی در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ بیان شد. اگر سوالی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان یا درباره رشته تجربی و هنرستان های تهران در ذهن شماست که جوابش رو در این مقاله نگرفتید میتونید در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید. پاسخگوی سوالات و پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

منبع: مشاوران100



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

مزیت‌های ادامه تحصیل در هنرستان

1- تنوع رشته های هنرستان ها و بهترین هنرستان نسبت به رشته های دبیرستان خیلی بیشتر است .

2- هم زمان آموزش های تئوری یادگیری عملی نیز صورت می گیرد.

3- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر راحت تر است.

4- بازار کار مناسب برای دانش آموزان بهترین هنرستان تهران حتی قبل از فارغ التحصیل شدن وجود دارد.

5-روحیه تعاون و همکاری دانش آموزان به خاطر انجام کارهای گروهی در کارگاه بیشتر است .

6- دانش آموزان هنرستان های تهران با انجام کارهای عملی اعتماد به نفس بالاتری دارند .

7- با گذراندن واحد کارورزی در بهترین هنرستان های تهران ٬ آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار دارند .

8- دانش آموزان هنرستانی در آینده یک تولیدکننده هستند .

9- کم شدن یک سال زمان تحصیل از مزایای دیگر دانش آموزان هنرستانی است.

10- دانش آموزان هنرستانی در بهترین هنرستان دخترانه و 

بهترین هنرستان پسرانه

یک سال زودتر وارد دانشگاه ٬ بازار کار ٬ اجتماع و ... می شوند.

11- بیشتر ساعات درسی هنرستان ها عملی می باشد.

12- در هنرستان ها خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان شکوفا می شود.

13- توجه مسئولین نظام و وزارت آموزش و پرورش  ٬ سرمایه گذاری روی هنرستان ها است.

14- دانش آموزان هنرستانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند از وام های خود اشتغالی استفاده نمایند .

15- دانش آموزان هنرستانی می توانند احتیاجات خود وخانواده را برآورده نماید

16- دانش آموزان هنرستانی با حداقل امکانات می توانند حداکثر کارایی و درآمد زایی را داشته باشند

17- دانش آموزان هنرستانی بدلیل اینکه بایستی در کارگاه ها نظم و دقت کافی را داشته باشند لذا نظم پذیری بالاتری دارند

18- دانش آموزان هنرستانی نقش بسیار مهمی در کاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی دارند.

19- دانش آموزان هنرستانی خود باوری بالاتری دارند.

منبع : کانون



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

 

هنرستان مکان آموزشی است ،که دانش آموزان در صورت تمایل برای به دست آوردن مهارت‌های فنی یا هنری، پس از پایان سال نهم متوسطه به آنجا می‌روند. هنرستان یک دوره ۳ ساله آموزش فن و هنر است و بیش از ۱۰۰ رشته مختلف دارد.می توان در بهترین هنرستان تحصیل نمود.

افرادی که دوره‌های هنرستان را یا در بهترین هنرستان تهران یا هنرستان های تهران و شهرهای دیگر به پایان می‌رسانند، بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی می‌توانند در کنکور کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) شرکت کنند. از سال ۱۳۹۶ مقطع کاردانی پیوسته در مؤسسات آموزش عالی حذف شد و به جای آن دروس جایگزین در دانشگاه اخذ می‌گردد. اکنون عملاً امتحان کنکور در برخی رشته‌ها نقشی در پذیرش دانشجو ندارند و علاقه‌مندان در اوّلین انتخاب خود بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته می‌شوند. در برخی رشته‌ها مانند «ساختمان» چند سال است که کنکوری برگزار نمی شود. در صورت تمایل نیز امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وجود دارد.

 

اولین هنرستان در شهر تبریز دایر شد؛ که تعدادی از آن‌ها توسط آلمانی‌ها ساخته شده‌است. مانند هنرستان فنّی وحدت واقع در باغ گلستان یا هنرستان هنرهای زیبا میرک که توسط ارامنه در سال ۱۲۹۶ در تبریز تأسیس شد و همچنین سایر هنرستان‌های جدید که افزون بر شاخهٔ فنی و حرفه‌ای، شاخهٔ کاردانش را نیز دارا هستند. نظیر هنرستان همّت[پیوند مرده] که اوّلین هنرستان غیردولتی تبریز واقع در سربالائی ولیعصر است.بهترین هنرستان های تهران  و بهترین هنرستان دخترانه و بهترین هنرستان پسرانه را هم می توانید با سرچ در گوگل پیدا کنید.

کسانی که به هر دلیلی قادر نبودند مدرک دیپلم خود را در نوبت اوّل (روزانه) بگیرند، دو راه دارند:

به مدارس نوبت دوّم (بزرگسالان) مراجعه و تمامی دروس خود را در مدرسه (وزارت آموزش و پرورش) بگذرانند و دیپلم خود را دریافت نمایند.

می‌توانند با مراجعه به آموزشگاه‌های آزاد فنی - حرفه‌ای یا مرکز ارشاد و گذراندن دوره‌های مربوط در این مراکز، مهارت مورد نظر خود را دریافت کرده، سپس به مدارس بزرگسالان مراجعه کرده و با تطبیق این مهارت‌ها به عنوان واحد درسی و گذراندن دروس عمومی دیپلم خود را دریافت می کنند.

توجّه مهم: افرادی که پایان خدمت ندارند، در صورت عدم ثبت نام در مدرسه، به عنوان ترک تحصیل شناخته شده و غیبت نظام وظیفه خواهند داشت! چون 'فقط مدارس (وزارت آموزش و پرورش) اجازهٔ درخواست و اعطای معافیت تحصیلی را دارا هستند' نه آموزشگاه‌ها (وزارت کار- سازمان فنّی و حرفه‌ای، وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی و …).

 

منبع:ویکی پدیا



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

معیارهای مدرسه خوب چیست؟

۱- کادر مجرب و دلسوز

اگر مدرسه ای را یافتید که معلمان و کادر اجرایی آن عمدتاً افراد عاشق و دلسوز تعلیم و تربیت هستند و معلمی را نه از سر شغل و حرفه، بل که برای دل و از سر مسئولیت پذیری برگزیده اند، شاید همین یک معیار برای انتخاب آن مدرسه کافی باشد. در مدارس دولتی متوسط به پایین، گاه آسیب های اجتماعی و فقر فرهنگی خانواده ها، آن چنان بر فضای مدرسه سایه می افکند که اضافه شدن مشکلات ساختاری وزارت آموزش و پرورش در ترفیع و ارتقای معلمان و اجر ننهادن به خدمات و زحمات ایشان، نهایتاً منجر به بی انگیزگی کادر آموزشی و اجرایی مدرسه از اصلاح امور خواهد شد و حرفه ی معلمی به یک پیشه ی رفع تکلیفی به منظور ارتزاق و کسب روزی تبدیل م یگردد. اگر چه در همین مدارس نیز معدود معلمانی هستند که بر عهد خود پایدار می مانند اما جوغالب مدرسه این گونه نیست.


۲-داشتن رویکرد تربیتی مناسب

امر آموزش و پرورش ترکیبی از عشق و دانش است. لذا نه تنها هیچ کس به صرف داشتن معلومات و دانستن فنون تدریس، معلم نمی شود، بل که به صرف عشق و علاقه ی به تدریس نیز کسی معلم نمی شود یا اگر بشود در این حوزه موفق نخواهد بود. به همین دلیل علاوه بر وجود تعهد و دلسوزی، داشتن رویکرد تربیتی نیز بسیار مؤثر است. بدین معنا که کادر اجرایی و آموزشی مدرسه در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی، از یک چارچوب مشخص در حوزه تربیت تبعیت کنند. وجود چنین رویکردی ولو نقدهای جدی به آن وارد باشد، بهتر از هرج و مرج و سر در گمی معلمان و ناهماهنگی مربیان در اعمال سیاست ها و برنامه های آموزشی و پرورشی است. گام بعدی این است که رویکرد مدرسه با فرهنگ و اعتقادات شما همخوان باشد.


۴-مدرسه شناختی

نظام آموزشی و تربیتی این گونه مدارس که تعداد آ نها بسیار اندک و انگشت شمار است، مبتنی بر روش است. در مدرسه شناختی، از طریق آموزش غیر مستقیم، کودک را (Cognitive method) شناختی در موقعیتی قرار می دهند که خودش مباحث علمی را تجربه کند و مستقیماً در رویارویی با واقعیات به درک و فهم عمیق پدیده ها دست یابد. در این روش سعی می شود که مربی و کادر مدرسه خوب کمترین دخالت را در فرایند یادگیری کودک داشته باشند تا بدین طریق اجازه دهند استعدادهای کودک آن گونه که هست و نه آن گونه که باید، رشد و شکل گیرد. اداره یک مدرسه خوب به روش شناختی کار بسیار دشواری است که شاید در مقام حرف و ایده، ساده و جذاب به نظر برسد، اما به دانش، صبر و تجربه ی بالایی نیازمند است که نظام مدرسه از هم گسیخته نشود و در عین واگذاری امر یادگیری به کودکان و دادن آزادی های فراوان، خروجی آموزشی و تربیتی مدرسه در سطح مطلوبی باشد. مدارس مفید و بادبادک دو نمونه از مدارس شناختی است که به عقیده شخصی من مدرسه مفید در تحقق شعارها و اهدافی که ارائه کرده بود، موفق نبوده است و به همین دلیل مدرسه فرزندم را عوض کردم. لذا در گام دوم، بسیار مهم است که رویکرد تربیتی مدرسه با ارز شها و هنجارهای خانوادگی شما منطبق باشد و آن را قبول داشته باشید تا در طول تحصیل فرزندتان بتوانید با آن همراه شوید و به قوانین آن پایبند باشید.


۵-هزینه تحصیل

قطعاً هزینه ثبت نام یکی از شاخ صهای مهم در انتخاب مدرسه دولتی یا غیردولتی است. هزینه مدارس تراز اول غیر دولتی رشت نظیر انديشه هاي شريف و... دقيقا طبق دسنورالعمل اداره آموزش و پرورش است و هيچ هزينه اضافي از اوليا گرفته نمي شود


۷-فعالیت های فوق برنامه

واقعیت امر این است که بسیاری از مهار تهایی که در زندگی شخصی خودم آموخت هام مدیون فعالیت های فوق برنامه مدارس غيردولتي بوده است. من یک بار در دوران دبيرستان تئاتر بازی کردم، در تمامی مقاطع عضو گروه بودم. بارها و بارها در جم عهای بزرگ دان شآموزان و اولیا و مربیان به اجرای دکلمه و خواندن مقاله پرداختم، و زندگی گروهی و کار دسته جمعی را در چنین فضاهایی تجربه کردم. همه ی اینها مواردی است که در مدارس دولتی کمتر به آنها پرداخته می شود، حال آن که برای رشد و بارور ساختن استعدادها و خلاقیت های کودک، وجود چنین بسترهایی بسیار مثمر ثمر و مؤثر خواهد بود.

 

۸-ساعت کاری مدرسه و شغل مادر و پدرم

مدارس دولتی عمدتاً بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ تعطیل می شوند و برای مادرانی که شاغل هستند، این زمان تعطیلی دانش آموزان مناسب نیست. زمان تعطیلی برای مدارس غیردولتی حدود ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ است که با افزودن زمان برگشت به منزل تقریباً م یتوان آن را با زمان برگشت مادر هماهنگ کرد. در انتخاب مدرسه به این مسأله نیز توجه داشته باشید

نکته پایانی و جمع بندی

شاکله اصلی شخصیت فرزندتان در خانواده شکل می گیرد. اگر شما به عنوان والدین فرزندتان با او دوست باشید و این ارتباط دوستانه را در پرتوی راهنمای یهای یک مشاور با وی استمرار دهید، برای فرزندتان وقت بگذارید و بهترین دوست و امین اسرار او باشید، چندان از بابت انتخاب مدرسه نگران نباشید.

متأسفانه این روزها با افزایش مشغله ی والدین، آنها به دنبال مدرسه ای هستند که با پرداخت هزينه، مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندشان را به آن مدرسه واگذار کنند، غافل از آن که این مسئولیت خطیر واگذاری به غیر نیست و در هر صورت اعمال و رفتار فرزند را به پای والدین او مینویسند.

لذا مناسب ترین مدرسه، مدرسه ای است که هم راستا با فضای تربیتی خانواده باشد، بستر بروز و ظهور خلاقیت و استعداد کودکان را فراهم نماید و به تفاو تهای آ نها احترام بگذارد. اولیای دانش آموزان را در امر تعلیم و تربیت درگیر کند و گزار شهای خوب و به موقع از وضعیت تحصیلی و فرهنگی دانش آموز به ایشان ارائه نماید.

منبع : شریف



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

معیارهای مدرسه خوب 

مدیر مدرسه خوب دارای برنامه آموزشی و تقو یم اجرایی سالانه فعالیت ها و … می باشد.
عوامل آموزشی مدرسه خوب با دانش آموزان دوست و رفیق هستند به نحوی که دانش آموز زیبا ترین احساس را دراین محیط دارد.
دانش آموزان در کارهای گروهی و فعالیت های آموزشی تربیتی مثل شورای دانش آموزی ،اقامه نماز، انجمن علمی و … باعلاقه شرکت دارند.
معلمین و همه افرادی که با دانش آموز سر و کار دارند از سواد کافی برخوردارند و با مسایل تعلیم و تربیت و روانشناسی آشنایی دارند.
کارهای مدرسه خوب تقسیم شده و هریک از افراد نسبت به نقشی که در آن دارند هم توانایی لازم و هم آشنایی کامل دارند.
مدیر و دبیرا ن مدرسه خوب با فرایند یاد دهی – یادگیری و روانشناسی تربیتی آشنایی دارند.
دانش آموزان در امور مختلف مشارکت دارند و نسبت به آن چه در آموزشگاه می گذرد احساس مسئولیت می نمایند.
تعامل مناسبی بین عوامل آموزشگاه و دانش آموزان و اولیاء برقرار است.
شورای دبیرا ن فعال بوده و در این شورا مسائل گذشته و روز و برنامه های آینده به بحث و بررسی گذاشته می شو د.
مدرسه خوب با اداره آموزش و پرورش و سایر سازمان ها ارتباط موثر و مطلوبی دارد.
در مدرسه خوب فعالیت ها و اقدامات هدفمند است و درتما م فعالیت ها نظم و انضباط حا کم است.
نظام مشاوره ای مدرسه خوب، کارا و اثربخش است.
مدرسه خوب دانش آموز را با مهارت های زندگی آشنا کرده به نحوی که پس از اتمام هر دوره تحصیلی به راحتی می تواند، وارد جامعه شود.
در مدرسه خوب، میراث فرهنگی، وطن دوستی، احترام به نیاکان و تاریخ و پرچم و … گرامی داشته می شو د.
مجموعه امور مدرسه خوب با سازماندهی مناسب مدیر هماهنگ است.
و…

منبع: دبیرستان شریف



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

در یک مدرسه خوب تاکید مناسب و مشخصی بر موفقیت درسی دانش آموز وجود دارد و تا امکانات آموزشی لازم و افراد آگاه، علاقه مند و صمیمی به کار تعلیم عهده دار امر تدریس در آن مدرسه نباشند امکان برخورداری و توفیق دانش آموزان ناچیز است.
در یک مدرسه موفق غير دولتي از دانش آموزان انتظار می رود که در زمینه کار و رفتار خود مسوول باشد و مدیر یا ناظم مدرسه خطای دانش آموزی را به حساب دیگر دانش آموزان منظور نکند.
در یک مدرسه موفق غير دولتي معلمان در محیط آموزشی باید خود الگوهای خوبی از اخلاق، رفتار، صداقت و دیگر صفات مطلوب آموزشی باشند.
در یک مدرسه موفق باید روابط و اوقات معلم با دانش آموز چنان تنظیم شود که امکان پاسخگویی به مشکلات شخصی

دانش آموز را داشته باشد.
آموزگاران موفق یک مدرسه آنهایی هستند که با داشتن رفتار مثبت یعنی رابطه ای صمیمی و مطلوب با دانش آموز مورد علاقه وی قرار گیرند چون معلمانی که روش های توأم با ترس و تهدید، استهزا، انکار، یأس و نومیدی را به کار می برند به احتمال زیاد در مورد شاگردان شان ناموفق تر از گروهی هستند که از این روش ها پرهیز می کنند.
در یک مدرسه موفق این واقعیت باید پذیرفته شده باشد که دانش آموزان متفاوت، توانایی های یادگیری متفاوتی دارند بنابراین کودک به دلیل آنچه به خوبی انجام داده تشویق می شود ولی به علت اینکه کسی کاری را بهتر از او انجام داده تنبیه نمی شود و یا مورد مقایسه تحقیرآمیز قرار نم یگیرد.
یک مدرسه موفق با یک جریان دایمی و زنده با خانواده دانش آموز در ارتباط است.
در یک مدرسه موفق به این امر توجه می شود که همیشه از بین دانش آموزان، افرادی که مشکلات قابل تحمل روانی دارند وجود داشته و معلمان با آنها هماهنگی دارند.
در یک مدرسه موفق غير دولتي رابطه یک جانبه و از بالا به پایین که متاسفانه محور فکری است مردود و به جای آن کوشش برای ایجاد اعتماد به نفس و تقویت روحیه مستقل و سرزنده و صمیمیت با دانش آموز منظور شده است تا در پناه آن نیروی بالقوه وی را در جهت ابتکار، تفکر و خلاقیت به حداکثر پتانسیل خود افزایش دهد.
معلمان یک مدرسه موفق باید در جریان زنده و مستمر تعلیم و تعلم بوده و در تمام مدت کار آموزشی خود از فراگیرندگان باشند. علاقه به تدریس، روحیه همکاری با دیگران در مدرسه، صبر و خودداری، آشنایی با اصول روان شناسی، شناخت قوانین رشد، یادگیری و خصوصیات سنی گروه های متعدد از ویژگی هایی است که یک معلم موفق دارا است و با این زمینه ها می تواند در تکوین شخصیت دانش آموز نقش موثری داشته باشد.
یک مدرسه موفق همه ساله آموز شهای منظم و مکرری را برای معلمان خود در دست اجرا می گذارد تا از طریق تشکیل کلاس های ویژه، تهیه مجلات مربوط به آنها و یا ایجاد آموزش های ضمن خدمت مشخص و هدفدار هرچه بیشتر بتوانند انگیزش، آگاهی و علاقه مندی آنان را در جهت پیشبرد برنامه و شکوفا کردن استعداد دانش آموزان فراهم کرده و ارتقا دهند.
در مدرسه موفق، معلم باید در تربیت دانش آموز واقع بین بوده و انتظار ساخت دوباره شخصیت او را نداشته باشد زیرا الگوی بنیادی شخصیت کودک پیش از ورود به مدرسه شکل گرفته و مدرسه نمی تواند و نباید سعی کند شخصیت جدیدی در کودک به وجود آورد.

منبع: دبیرستان شریف



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

معیارهای مدرسه خوب ، در مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت دارد و والدین نباید نسبت به این ویژگیها بی تفاوت باشند ٬ در صورت امکان سایر مطالب ما را در آویژه دانش دنبال فرمایید و سعی کنید روند انتخاب مدرسه توسط شما والدین گرامی با کمال دقت و حوصله صورت گیرد و اصطلاحا در این یک مورد بدون آنکه “دل را به دریا بزنید” تصمیم گیری نمایید .

کدام مدرسه را انتخاب کنیم؟ شاهد ؟ نمونه دولتی؟ تیزهوشان؟ .. مدارس برتر کشور چه ویژگی هایی دارند و ما باید چه معیارهایی برای انتخاب یک مدرسه داشته باشیم؟ در این مقاله به تمام این نکات پرداخته شده است


انتخاب بهترین مدرسه

انتخاب مدرسه خوب و موفق از دغدغه های والدین برای فرزندانشون می باشد که بعضی مواقع حتی به حساسیت بیش از اندازه منجر می شود. اما یک مدرسه خوب و موفق چه ویژگی باید داشته باشد. در ارتباط با مشاوره مدرسه و معرفی مدارس برتر که اکثرا والدین انتظار دارند مشاور، مدرسه ها را از مناطق مختلف شهر رشت و سایر شهرستان به آن ها معرفی کند. خوب در این موارد باید یک سری اطلاعات از خانواده ها گرفته شود . به عنوان مثال در ارتباط با معرفی مدارس راهنمایی، از نوع مدرسه ابتدایی که تحصیل می کرده- سطح نمرات دانش آموز- سطح فرهنگی خانواده- و اخلاق و روحیات دانش آموز سوال پرسیده شود.

در ارتباط با معیار ها و انتظارتی که والدین از یک مدرسه خوب و موفق دارند صحبت شود. به خانواده ها تاکید شود که از مدارس دولتی ( ار لحاظ رسیدگی به تمام فاکتور های درسی و پرورشی و تربیتی) نباید توقعي داشته باشند. چون در مدارس دولتی به دلیل رایگان بودنشون و به دلیل سطح درآمد خانواده ها تعداد بیشتری از دانش آموزان تحصیل می کنند و رسیدگی به یک کلاس ۳۵-۴۰ نفره کار بسیار سختی هست. والدینی که فرزندانشون در مدارس دولتی تحصیل می کنند باید رسیدگی آنها بیشتر باشد. به عنوان مشاور نظر بنده این است که در مقطع ابتدایي نیازی به مدارس غیر انتفاعی نیست، و دانش آموز با نظارت پدر و مادرش می تواند به سطح علمی بالایی برسد. البته توجه به این نکته هم لازم هست در انتخاب مدارس دولتی هم دقت کافی شود. دبيران مدرسه و مدیریت مدرسه از نکاتی هست که حتما باید مد نظر قرار گیرد.

منبع: دبیرستان شریف



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

انتخاب مدرسه

یکی از دغدغه های مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب است. معیارهای خانواده های مختلف برای خوب یا بد بودن و انتخاب یک مدرسه متفاوت است . شما میتوانید برای دریافت لیست مدارس دولتی و غیردولتي رشت جلسه حضوري تشريف بياريد و یا برای لیست مدارس سایر شهرها با مرکز مشاوره قلم چي در ارتباط باشید .

پژوهش های مختلف نشان می دهد که بخش بزرگی از فکرها و دیدگاه های کسب شده در دوران کودکی، شخصیت، دیدگاه ها، عادات و بنیان های اعتقادی، اخلاقی، ارزشی، علمی و حتی عملی انسان در بزرگسالی، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد و بعد از خانواده مدرسه نقش مهمی در این امر دارد . خانواده ها به طور معمول برای انتخاب مدرسه فرزند خود دقت بسیاری به خرج می دهند و گروهی در این انتخاب سخت گیر هستند، گاهی والدین مدرسه ای خارج از محله خود و دور را برای فرزند خود انتخاب می کنند، تنها به این دلیل که معلم یا کادر آموزشی خوبی دارد یا این تصور که درس خواندن در مدرسه ای در بالا شهر در تربیت خوب فرزندشان تاثیر دارد كه در اكثر موارد تاثير عالي دارد.

آنچه که همه ما می دانیم اهمیت تربیت است، تا آن جا که حضرت علی (ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان می فرمایند : ” من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود ” . این سخن نشان می دهد که سال های اولیه زندگی بهترین دوره برای شکل گیری است و اثر تربیتی آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند . مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات و معلومات کودک در این دوره همانند بذرهایی هستند که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتیجه ای شیرین از خود به جای می گذارد و در شکل گیری زندگی و تعیین سرنوشت وی و جامعه موثر خواهد بود .

انتخاب مدرسه در دوران تحصيل از حساسیت بیشتری برخوردار است. باید در نظر داشت که برای پرورش افراد مفید در آینده، اجزا و عناصر مدرسه شامل مواد درسی، دانش آموز، معلم، وسایل آموزشی، فضا و… با یکدیگر در ارتباط و مهم هستند . برای انتخاب مدرسه باید از چندماه پیش شروع به شناسایی مدارس اطراف منزل و محله خود کنید و ضمن حضور در مدرسه و دیدن امکانات و وضعیت آن و ارتباط با مدیر و معاونان یا والدینی که فرزندشان در آن مدرسه تحصیل کرده است، آگاهی های لازم را در این باره کسب کنید .


معیارهای مدرسه خوب چیست ؟

آموزش خوب و کادر علمی قوی
رفتار مناسب معلمان و کادر مدرسه؛ به خصوص در پایه اول نقش شخص معلم بسیار پر رنگ است. معلم کلاس باید بتواند محصل را همراهی کند و انگیزه او را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند . این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی موثر است .
ساعات کاری مناسب با برنامه والدین
محیط شاد و توام با احترام
انضباط متناسب با سن محصل
توجه به امنیت محصل در حیاط، راه پله و هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی
توجه به مسائل مذهبی در مدرسه
غیرانتفاعی بودن مدرسه و هزینه آن
ساختمان مناسب و داشتن کلاس هایی با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب
نظافت به خصوص در آبخوری و دستشویی ها
زیبایی حیاط، امکانات تفریحی، امکانات آزمایشگاهی و سمعی و بصری
مشارکت کودکان در برنامه های جنبی مدرسه
وجود مشاور با تجربه و متبحر در مدرسه
داشتن وب سایت، بروشور، روزنامه دیواری و …
ارائه روش های تدریس مناسب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای معلمان در راستای افزایش هرچه بیشتر مهارت آنان و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس برای همگامی بیشتر با فناوری روز
درنظر گرفتن نزدیکی مدرسه به منزل

 

ویژگی های مدرسه خوب  ؟

برای انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندتان ، نکات زیر را مطالعه فرمایید :

در مرحله نخست ، شما باید لیستی از آنچه برایتان مهم است را بنویسید . این لیست می تواند شامل موارد گوناگونی از قبیل : دبيران مدرسه، وجود سرویس ، توزیع ناهار ، ساعت کاری مدرسه ، کلاس های فوق برنامه ، مساحت مدرسه ٬ زیبایی و تمیزی آن و… باشد . نوشتن این نکات به شما کمک می کند که سریع تر به هدف خود که انتخاب مدرسه مناسب می باشد ، برسید .
لیستی از مدارس تهیه کنید . برای این کار می توانید به اداره آموزش و پرورش منطقه خود رفته و آدرس و شماره تلفن مدارس آن منطقه را بگیرید (بزودی در سایت آویژه دانش نیز منتشر خواهد شد) سپس با رفتن و یا تماس با مدارس ، چک لیست اولیه خود را بررسی کنید . می بینید که با این کار ، تعداد زیادی از مدارس از مرحله اول کنترل شما حذف می شوند و به همین دلیل بررسی سایر مدارس راحت تر خواهد بود. البته مدارسی که از ل

یست شما حذف می شوند را نیز اولویت بندی کنید تا در صورتی که از بین مدارس باقی مانده ، مدرسه مناسبی یافت نشد ، براساس اولویت های موجود به سراغ مدارس دیگر بروید .
اگر مدرسه ای از مرحله ۱ و ۲ گذر کرد و در بین انتخاب های نهایی شما قرار گرفت ، در ساعات کاری به آنجا بروید و سعی کنید با دانش آموزان و اولیایی که حضور دارند در مورد مدرسه صحبت کنید . البته پیش از این کار حتما لیستی از سوالاتی که برایتان مهم است ، تهیه کنید و از آنها و همچنین اولیای مدرسه بپرسید. امروزه بسیاری از مدارس از طریق امتحان ورودی و مصاحبه ، دانش آموزان خود را انتخاب می کنند. بد نیست که در زمانی که فرزندتان سر جلسه امتحان است ، با پدران و مادران سایر بچه ها صحبت کنید و علت انتخاب این مدرسه از جانب آنها را جویا شوید .
شهریه بالای یک مدرسه نشان دهنده کیفیت آن است در بسیاری از مدارسی که شهریه معقولی دریافت می کنند ، می بینید که کارایی و بازدهی به مراتب پايين تري نسبت به مدارس گران قیمت دارند. گاهی نیز مدارس با پر کردن برنامه کاری خود از طریق کلاس های اسم در کن ولی غیر کاربردی ، سعی در دریافت شهریه های بالاتر از حد تعیین شده توسط آموزش و پرورش دارند که درایت شما والدین عزیز می تواند به کاهش این سو ء استفاده ها کمک زیادی نماید . متاسفانه در بعضی از مدارس دیده شده که با شروع سال تحصیلی و یا گذشتن یک یا دو ماه ،قول هایی که برای انجام برخی از کارها و برنامه ها داده بودند را فراموش کرده و یا با بیان علل غیر قابل توجیه ، از اجرای آنها سر باز می زنند. همانقدر که انتخاب مدرسه مهم است ، پیگیری بعدی شما برای اجرای کارها و برنامه ها توسط اولیای مدرسه نیز مهم بوده و به پرورش بهتر فرزند شما کمک می کند.

منبع: دبیرستان شریف



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 16 صفحه بعد