نوشته شده توسط : سهیل

10 مهارتی که کودکان پیش دبستانی باید یاد بگیرند

 
برخی از مهارتها هستند که  کودکان قبل از اینکه وارد مدرسه شده و تحت آموزشهای مدرسه قرار بگیرند باید آموزش ببیند. بیشتر این مهارتها نیز میتواند توسط والدین در منزل  به کودکان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آموزش داده شود.در زیر به برخی از مهارتهایی که کودکان باید در آنها مهارت پیدا کنند اشاره شده است.

 1- مدت زمان توجه : یکی از سخت کارها برای کودکان فراگیری توانایی ساکت ماندن و توجه کردن برای چند دقیقه است . این مهارتی است که می تواند باعث موفقیت کودکان در مدرسه شود.

2 – مهارت خواندن قبل از مدرسه : براساس نظریه دکتر کن گریزل از دانشگاه ویساکنسین ؛ توانایی یک کودک در مهد کودک و کلاسهای اول مدرسه در تشخیص کلمات وصدای آنها ،صداهایی که می تواند با دستکاری و تغییرات آنها کلمات جدیدی خلق کرد (در حقیقت توانایی ترکیب صداها و درست کردن کلمات ) در مهارتهای خواندن کلمات قبل از مدرسه نقش بسزایی دارد. در حقیقیت کودکان باید درک ارتباط بین اصوات و حروف مربوط به آنها را یاد بگیرند.و قادر به ترکیب کردن صداها و درست کردن کلمات کوتاه باشند. (تشخیص بسیاری از حروف اضافه و ضمایر و رابط مانند از،بعضی،برای،اینها و آنها و مواردی از این قبیل.)

 
پیش دبستان
 

3- مهارت نوشتن : خط خطی کردن کاغذ توسط کودک می تواند برای شما بی اهمیت باشد ولی در حقیقت این فعالیت شروع توانایی نوشتن برای کودک شماست.

4- مهارت ریاضی : درک ، شمردن و تشخیص اعداد قبل از مدرسه به یادگیری و مهارت پیدا کردن در ریاضی مدرسه کمک خواهد کرد.

5- مهارت گوش دادن : پیش دبستانی ها باید مهارتهایی را در یادگیری بهتر گوش دادن ،چگونه درست گوش دادن و درک توضیحات و دستورالعمل ها را فرا بگیرند.

6- مهارت حل مشکل : مهارتهای حل مشکل به همان اندازه که در تحصیلات آکادمیک مهم است در زندگی ما نیز مهم است . یک کودک پیش دبستانی باید به مهارت حل مشکل دست پیدا کند. عروسک های آموزشی و فعالیت ها و بازهای اینچنینی می تواند بهترین ابزار برای آموزش این مهارت به کودکان باشند.

7- مهارت برقراری ارتباط : مهارت ابراز احساسات و اعلام کردن نیاز ها و پرسیدن سوال از مهارتهای اساسی هستند که در موفقیت های بعدی در زندگی نقش مهمی دارد.
پیش دبستان

8 – خلاقیت : به گفته " Dr. Ashfaq Ishaq " موسس بنیاد بین المللی هنرهای کودک ؛
نفش حیاتی خیال پردازی، اکتشاف و خلاقیت در آموزش های کودک می تواند شروع یک راه پر از موققیت باشد. با قرار دادن ابزارها و فرصتهای زیاد جهت بازی هنری و خلاقانه برای کودک می توان این مهارت را در کودکان پرورش داد.

9  - مهارتهای اجتماعی : یادگیری مهارتهای اجتماعی یکی از راههای موفق شدن  در محیط مدرسه برای کودکان می باشد که در بیشتر مواقع این مهارت بسیار ساده نادیده گرفته می شود.

10  - مهارتهای حرکتی  : یادگیری مهارتهایی مانند کار با قیچی و کاردستی می توانند به کودکان در رشد  مهارتهای حرکتی و موفقیت در پروژه های پیچیده در آینده کمک کند.


:: برچسب‌ها: موفقیت , کاردستی , خلاقیت در آموزش , مهارت نوشتن , مهارت حل مشکل , کودک پیش دبستانی , مهارت برقراری ارتباط ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

داوطلبانی که قصد تحصیل در مدارس سلام را دارند، ابتدا موظف هستند در تاریخ تعیین شده به سایت مراجعه کنند و فرایند پیش ثبت نام مجموعه مدارس سلام 98 – 99 را به انجام رسانند. پس از انجام ثبت نام، متقاضیان باید در زمان مشخص برای شرکت در آزمون ورودی مدرسه سلام شرکت کنند. پس از قبولی در آزمون ورودی، دانش آموز می تواند به تحصیل در این مدارس بپردازد.

بنابراین متقاضیان می توانند با توجه به مقطع تحصیلی خود در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم برای ثبت نام مجموعه مدارس سلام 98 – 99 اقدام نمایند. دقت داشته باشید که مجموعه مدارس سلام در دوره متوسطه اول دارای 14 مدرسه، در دوره متوسطه دوم دارای 18 مدرسه و در مقطع پیش دبستانی و دبستان دارای 11 مدرسه می باشد.

شرایط ثبت نام مجموعه مدارس سلام 98 – 99

مجموعه مدارس سلام جزو آن دسته از مدارسی است که فقط دانش آموزانی که از نظر سطح علمی در درجه بالایی قرار دارند را مورد پذیرش قرار می دهد. بنابراین دانش آموزان برای اینکه بتوانند در آزمون ورودی مجموعه مدارس سلام 98 – 99 ثبت نام کنند، باید از معدل بالایی برخوردار باشند. به طور کلی می توان گفت داشتن معدل بالا یکی از شرایط ثبت نام مجموعه مدارس سلام 98 – 99 می باشد.

پس از ثبت نام، متقاضیان باید در آزمون ورودی مدارس سلام شرکت کنند و امتیاز مورد نظر را برای پذیرش کسب کنند. یکی از ویژگی های تحصیل در مدارس سلام، پرداخت شهریه می باشد. از اینرو داوطلبانی که قصد تحصیل در این مدارس را دارند برای ثبت نام و تحصیل ملزم به پرداخت هزینه می باشند. جهت ثبت نام مجموعه مدارس سلام 98 – 99، باید در تاریخ مقرر وارد سایت www.salamsch.com شوید و گام به گام ثبت نام خود را انجام دهید. برای آگاهی از زمان ثبت نام مجموعه مدارس سلام 98 – 99 همین حالا وارد کانال مشاور گروپ شوید.

 

 



:: برچسب‌ها: مدارس سلام , مجموعه مدارس سلام , آزمون ورودی , دوره متوسطه دوم , مقطع پیش دبستانی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

یکی از ویژگی های منحصر به فرد انسان ها داشتن توانایی ذاتی و استعداد در یک زمینه خاص است. بر اساس تحقیقات دانشمندان هیچ کس بی استعداد نیست و هر کس در زمینه ای مستعد است. استعداد به معنای آمادگی ذاتی فرد است که یادگیری را تسهیل و تسریع می کند. توفیق هر جامعه ای در گرو شناسایی ، هدایت و حمایت و بهره گیری بهینه از استعدادهای آن جامعه است چرا که مهمترین بخش نیروی انسانی در هر جامعه ای استعدادهای نهفته آن

است. اصولاً اگر رشته و شغل آینده بر اساس استعداد واقعی و درونی فرد انتخاب شود می تواند زمینه ساز پیشرفت و موفقیت وی در آینده باشد. یکی از مهمترین راها های سنجش استعداد استفاده از آزمون های معتبر روانی است که باید در شرایط ویژه و زیر نظر متخصص مربوطه انجام گیرد. بر اساس نظر روانشناسان خود فرد بهترین کسی است که آگاه بر استعدادهای درونی خویش است اما والدین و اطرافیان نیز می توانند به ابعادی از استعدادهای درونی ه

ر فرد دست یابند که می توان از آنها بعنوان مشاور و یک نیروی کمکی در کشف استعدادها کمک گرفت. استعداد از دیدگاه های مختلف به انواع گوناگونی تقسیم می شود که بطور کلی می توان موارد زیر را نام برد :

۱- استعداد علمی – آموزشی : یا استعداد تحصیلی که مهمترین معیارهای سنجش آن می توان نمرات سال های قبل از تحصیل در دانشگاه خصوصاً نمرات امتحان های نهایی فرد را نام برد.

۲- استعدادهای مکانیکی – صنعتی : این استعداد شامل فعالیت هایی نظیر درک و روابط فضایی و حرکت دست ها و انگشتان است. افرادی که از این نوع استعداد برخوردارند معمولاً کسانی هستند که قدرت خلاقه ی شگرفی در طراحی سیستم های علمی و صنعتی دارند.
۳- استعداد هنری : استعداد قبل آز آنکه به علم و دانش مربوط باشد به توان روحی و ذوق درونی شخص مرتبط است. هنرهای هفتگانه همگی منشعب از این استعداد قوی در وجود انسان بوده اند. این استعداد معمولاً از اوایل دوران کودکی خود را به صورت های مختلف خصوصاً علاقه به هنرهای تجسمی نشان می دهد. افراد دارای این نوع استعداد معمولاً روح لطیف تری نسبت به دیگران دارند و حساس تر هستند.

۴- استعداد ادبی : این نوع از استعداد که بیشتر در قالب استعداد هنری وجود دارد در نویسندگان و شاعران یافت می شود و بیشتر به ذوق هنری در حیطه کلمات و فهم متون ادبی مربوط می گردد.

۵- استعداد کلامی : این نوع از استعداد که بیشتر در معلمان ، نویسندگان و خبرنگاران وجود دارد با عواملی نظیر قدرت درک و بیان مطالب و شیوه انتقال ارتباط پیدا می کند. اصولاً تحقیقات قبل از دانشگاه پرورش دهنده استعداد علمی آموزشی است و در بسیاری از مواقع دیگر سایر استعدادهای فرد در ورطه فراموشی فرو می افتد لیکن در جهت شناخت و کشف نوع استعداد در هر فرد راه های بسیاری وجود دارد که به چند نوع از آنها اشاره می شود :

الف) رغبت در کار : یکی از راه های کشف استعداد این است که فرد بررسی انجام دهد که در چه کارهایی تمایل و رغبت بیشتری دارد. به عبارت دیگر از انجام دادن چه کارهایی احساس خستگی و ملالت کمتری بر انسان وارد می شود. بعنوان مثال فردی که تمایل فراوانی به کار با ماشینهای برقی و تعمیر وسایل خانگی دارد و وقت بسیاری را بدون خستگی و با رغبت بسیار زیاد صرف این گونه مورد می کند استعداد مکانیکی – صنعتی او در سطح بالایی است یا اینکه

فردی که وقت فراوانی را بدون خستگی به شعر خواندن و بررسی متون ادبی گذشتگان اختصاص می دهد و تا کنون دهها بیت شعر سروده است استعداد ادبی شگرفی دارد همچنین است در مورد شخصی که روزها و شب ها بی وقفه نقاشی می کشد و بارها در مجامع هنری صاحب عناوین مهمی شده است نشان می دهد که استعداد هنری بالایی دارد.

ب) موفقیت های قبلی : در نظام تعلیم و تربیت ، موفقیت آن درجه از پیشرفت را گویند که فرد به تناسب توانایی های خود به آن رسیده باشد. یکی از راههای تعیین استعداد توجه به موفقیت های قبلی فرد است. بعنوان مثال شخصی که در مسابقات سراسری و المپیادهای علمی در رشته ریاضیات موفق شده است استعداد فراوانی در زمینه ریاضیات دارد. کسانی که در مسابقات قرآنی و یا نهج البلاغه جزو برگزیدگان جهانی قرار می گیرند ، از استعداد فراوانی در زمینه علوم دینی و معارف اسلامی برخوردارند.

ج) آزمون های روایی معتبر : یکی دیگر از راههای ارزیابی استعداد استفاده از آزمون ها زمانی موثق و قابل استناد است که آزمون برای جامعه مورد نظر استاندارد شده باشد و زیر نظر یک روانشناس برجسته انجام شود. این آزمونها انواع مختلفی دارند می توان برای سنجش نوع استعداد خود توسط این آزمونها به مرکز مشاوره محل تحصیل خود یا مراکز علمی مشاوره که بصورت دولتی و خصوصی و معتبر در سطح کشور فعالیت می کنند مراجعه نمود.

د) سوابق تحصیلی : نمرات درسی در بعضی از موارد بعنوان یک معیار نسبی ارزشیابی در سنجش استعداد مورد استفاده قرار می گیرند. بعنوان مثال فردی که در کلیه مقاطع تحصیلی دارای نمره بالایی در درس فیزیک بوده است و علاقه زیادی به این درس دارد یقیناً استعداد علمی زیادی در این زمینه دارد و در صورت ادامه تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه می تواند موفقیت های فراوانی را کسب کند. البته به علت اینکه سؤالات امتحان در اکثر موارد بر اساس اصول خاص تهیه سؤال طرح نمی شوند نتایج قابل استنادی بعنوان معیار ارزیابی ندارند. در امتحانات نهایی و سراسری سعی می شود سؤالات علمی تر و اصولی تر طرح می گردد. لذا نتایج این امتحانات می تواند بیشتر بیانگر استعداد فرد در حوزه مشخصی از علوم باشد.

رشته و شخصیت
شخصیت به معنای نحوه رفتار فرد و ترکیبی از خصوصیات اجتماعی ، جمعی و ذهنی شخص است. رفتاری که از هر کس بروز می کند گویای شخصیت اوست. انسان ها از نظر ویژگی های شخصیتی با یکدیگر تفاوت دارند. انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده نیز به نوعی به شخصیت انسان بستگی دارد. تطابق بین شخصیت و رشته تحصیلی باعث سازگاری و پیشرفت می شود و به سلامت روانی و خلاقیت هر چه بیشتر شخص می انجامد بسیاری از رشته های

دانشگاهی شخصیت های ویژه ای را می طلبند. اگر فردی با بدنی ضعیف و روحیه ای آرام و قدی کوتاه وارد دانشکده افسری شود که نیاز به قدرت روانی و بدنی دارد انتخاب صحیحی انجام نداده است. فردی که دارای شخصیتی عاطفی و احساساتی است و تحمل دیدن خون و درد کشیدن بیمار را ندارد اگر وارد رشته پزشکی شود در نهایت نمی تواند پزشک موفقی گردد. همچنین است در مورد فردی که بسیار حساس و عاطفی است و به احساسات درونی بسیار متکی می باشد و رشته ناوبری و فرماندهی کشتی را انتخاب می کند. یقیناً این چنین فردی در رشته تحصیلی و در نهایت در کار خود موفق نخواهد شد. بسیاری از روانشناسان معتقدند که اساس شکل گیری شخصیت تجاربی است که فرد طی سالهای اولیه زندگی کسب می کند. و شکل گیری شخصیت ارتباط

مستقیمی با وضعیت اجتماعی دارد. با این حال می توان شخصیت انسان ها را در ۶ نوع خلاصه نمود که عبارتند از شخصیت های : واقع گرا ، اجتماعی ، معنوی ، سنتی ، هنرمند و بی باک.
* واقع بینی در امور ، مهارت های صنعتی و مکانیکی ، تفکر علمی ، قدرت بینی ، جدیت در کار ، علاقه و هماهنگی در کارها از ویژگی های افراد « واقع گرا » است. این افراد بیشتر به مشاغلی روی می آورند که به مهارت های فنی نیاز دارد و اگر با مشکلی نیز مواجه شوند راه حل های علمی برای حل آن مشکل جستجو می کنند.

* افراد دارای شخصیت « اجتماعی » در ایجاد و حفظ روابط انسانی مهارت خاصی دارند. این افراد روحیه شرکت در فعالیت های جمعی و گروهی را دارند و اغلب نقش معلمی و استادی را ترجیح می دهند. افرادی مسئول و انسان دوست هستند و تمایلی به شرکت در کارهای بدنی سازمان یافته ندارند.
* افراد دارای شخصیت « معنوی » از انجام امور پیچیده ای که به تفکر نیاز دارد لذت می برند و خلاق ، کم رو ، محتاط و مستقل می باشند. از دیگر ویژگی های این گروه قدرت استدلال ، تفکر و سازمان دهی است. این افراد گاهی به رویا پردازی در مورد آینده خود می پردازند و کمتر تمایل به تغییر رشته تحصیلی خود دارند.

* افراد دارای شخصیت « سنتی » تمایل زیادی به نظم و تربیت دارند. به فعالیت های بدنی و اجتماعی رغبت چندانی نشان نمی دهند. بسیار محتاط بوده ، احترام خاصی برای حفظ قوانین مقررات قائلند.

* افراد دارای شخصیت « هنرمند » به نظم و تربیت رغبت ندارند. در روابط خود بسیار عاطفی و حساس اند و مسایل فردی و اجتماعی خود را با ارائه آثار هنری نمایش می دهند. با دیگران به خوبی روابط اجتماعی مطلوب برقرار می سازند و به راحتی از احساسات درونی خود صحبت می کنند.
* افراد دارای شخصیت « بی باک » بسیار ماجراجو و اجتماعی اند. در روابط خود با دیگران سلطه گر و قدرت طلبند و می کوشند تا رهبری هر گروهی را بدست گیرند. به هرگونه خطری تن در می دهند و در گویایی مهارتی فوق العاده دارند.

اصولاً با بررسی زندگی گذشته و مشاهده رفتار هر فرد می توان غلبه یکی از انواع شخصیت های فوق الذکر را مشخص نمود. از دیدگاه روانشناسان امکان دارد انسان ها ترکیبی از چند مورد از شش ویژگی فوق را با هم داشته باشد. با این حال آزمون های روانی معتبر علمی در شناخت ویژگی های شخصیتی وجود دارد که می توان به نتایج آن ها استناد نمود. امر مسلم این حقیقت است که پس از شناخت شخصیت اگر مبادرت به انتخاب رشته های متناسب با ابعاد درونی خود نمایید ، مطمئناً آینده علمی و شغلی درخشانی خواهید داشت و از زندگی خود احساس رضایت کاملی خواهید نمود.
الف) راه های کسب شناخت

اصولاً هر چه آگاهی و بینش فرد نسبت به رشته ها بیشتر باشد انتخاب رشته وی واقعی تر و منطقی تر خواهد بود. صاحبنظران مسایل آموزشی معتقدند که انتخاب رشته نیست که در ظرف چند روز اتفاق بیافتد . بلکه این امر سیری دامنه دار منطقی را می طلبد که از سالها قبل در دوران مدرسه و متوسط شکل گرفته است .بطور کلی می توان از منابع زیر بعنوان شناخت کمک گرفت :
* ۱- مشاوره با افراد بصیر و آگاه ، معلمان و مدیران مدرسه ، مشاوران مراکز معتبر و آموزشی و استفاده از نظر والدین و بستگان که اطلاعات اجتماعی و شغلی بالایی دارند.
* ۲- بهره گیری از نظرات فارغ التحصیلانی که در همان رشته مشغول به کارند و نظر خواهی از اساتید دانشگاه ها مفید می باشد .
از منابع شناخت علاوه بر اینکه می توان از نوع رشته اطلاعاتی کسب نمود ، از نوع مدرسه و امکانات آن شرایط هر محل تحصیل نیز اطلاعاتی کسب می شود . از آنجا که انتخاب رشته انتخاب آینده زندگی است لذا از هم اکنون باید به مشورت با افراد صلاحیت دار و منابع مطمئن پرداخت و پس از آن تصمیم نهایی و قطعی را اتخاذ نمود . در انتخاب رشته تمامی رشته هایی را که انتخاب می کنید باید مورد تائید شما باشد و برای اولویت بندی هر کدام از آنها باید توجیه

مناسبی داشته باشید آنچه دیگران می گویند را نباید بدون تفکر عمیق پذیرفت . نظرات دیگران هر چه باشد صرفا باید جنبه راهنمایی داشته باشد و تصمیم گیری نهایی باید از ترکیب چندین عامل مختلف و توجه به عوامل درونی و بیرونی و پس از شناخت کامل و با توجه به شانس قبولی بر عهده شخص شماست.
علاقه و رغبت
آنچه که شما توصیه می شود این است که دانش آموزان می بایست رشته های انتخابی خود را به ترتیب علاقه مندی در فرم انتخابی رشته درج نمایند. مطلب مهمی که در این توصیه کوتاه به چشم می خورد ، پر نمودن فرم انتخاب رشته به ترتیب « علاقمندی » است. اصولا علاقه به معنی ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام تصمیم گیری است . به عبارتی دیگر علاقه نوعی انگیزه بالفعل است . علاقه و رغبت یاد گرفتنی هستند و بر اثر تعامل با محیط خارج حاصل می شوند.

علاقه زمانی بوجود می آید که انسان چیزی را دوست بدارد ، آن را مورد توجه قرار می دهد ، درباره آن بیاندیشد و از آن لذت ببرد و نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که هر آنچه سن فرد بالاتر می رود ، رغبت ها و علایق وی توسعه بیشتری می یابند و به واقعیت نزدیک می شوند . علاقه و رغبت هوش و استعداد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بطوری که اگر فردی انگیزه ی کاذبی در انتخاب رشته داشته باشد علایق وی نیز بطور کاذب تغییر خواهد یافت . به عنوان مثال فردی ممکن است در اثر القاء دیگران نسبت به یک رشته خاص بصورت کاذب علاقمند شود و آن را بعنوان ادامه تحصیل انتخاب کند ولی پس از فارغ التحصیلی متوجه شود که رشته با روحیات و منطبق نبوده است . متاسفانه در میان جامعه ما در اثر باورهای غلط بعضی از افراد ، علاقمندی کاذبی نسبت به رشته هایی همانند علوم پزشکی ، مهندسی ، حقوق ، و… وجود دارد.

بر اساس شواهد موجود در مراکز مشاوره یکی از مهمترین مسایلی که برای دانشجویان مشکلات روحی مختلف ایجاد می کند نداشتن علاقه به رشته تحصیلی است در بیشتر موارد به عدم آشنایی آنها در زمان انتخاب رشته بر می گردد . اگر رشته تحصیلی بر علایق و رغبت ها واقعی فرد منطبق نباشد ، دانشگاه علاوه بر اینکه نمی تواند موجب ارتقاء فکری و شخصیتی در او شود بلکه باعث خستگی روحی و جسمی در او می گردد.



:: برچسب‌ها: استعداد تحلیلی , استعداد تحصیلی , توانایی ذاتی , آزمون سنجش , ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

رشته ادبیات و علوم انسانی چگونه است؟

دانش آموزانی که وارد رشته علوم انسانی می شوند باید توانایی بالایی دردروس ادبیات و زبان فارسی و عربی و مطالعات داشته باشند. علاوه بر توانایی بالا و نمرات خوب در این درس ها، علاقه به این دروس و لذت بردن از آنها نیز اهمیت زیادی دارد. نکته دیگر اینکه دانش آموزانی که رشته علوم انسانی را انتخاب می کنند و می خواهند از طریق آن به شغل آینده خود دست پیدا کنند، باید بدانند که صرفا اخذ دیپلم علوم انسانی نمی تواند هدف نهایی باشد و دانش آموزان پس از اخذ دیپلم باید وارد دانشگاه شده و حداقل مدرک کاردانی یا کارشناسی را اخذ نمایند. البته آنها می توانند بعدا وارد تحصیلات تکمیلی شده و تا کارشناسی ارشد و بعد دکترا و حتی پسادکترا ادامه تحصیل دهند. 

 

کدام دانش آموزان بهتر است رشته علوم انسانی را انتخاب کنند؟

دانش آموزی که رشته علوم انسانی را می خواهد به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می کند، بهتر است از ویژگی های زیر برخوردار باشد تا در پس از این انتخاب به موفقیت دست یابد:

  1. نمرات بالا در دروس ادبیات و عربی و مطالعات
  2. استعداد بالا در روابط اجتماعی
  3. علاقمندی به مشاغل اداری و آموزشی

 

چه درس ها و کتاب هایی در رشته علوم انسانی وجود دارند؟

مانند همه رشته های دیگر دبیرستان و متوسطه دوم، رشته علوم انسانی نیز دارای دو دسته دروس و کتاب است:

  1. دروس تخصصی علوم انسانی
  2. دروس عمومی

دروس عمومی موجود در رشته علوم انسانی با همه رشته های دیگر مشترک است و تفاوت فقط در دروس تخصصی است.

ادامه تحصیل دانشگاهی در رشته ادبیات و علوم انسانی به چه صورتی است؟

دانش آموزان پس از اتمام پایه دوازدهم می توانند در کنکور سراسری ادبیات و علوم انسانی شرکت نمایند. رشته های دانشگاهی قابل انتخاب در گروه آزمایشی ادبیات و علوم انسانی را می توان به ۴ مقطع تحصیلی تقسیم کرد:

  1. کاردانی
  2. کارشناسی
  3. کارشناسی ارشد پیوسته

معمولا اغلب رشته های تحصیلی گروه آزمایشی ادبیات و علوم انسانی در دانشگاه پس از کنکور سراسری، در مقطع کارشناسی هستند اما برخی از آنها نیز به صورت کاردانی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته هستند. مدت تحصیل در این مقاطع تحصیلی دانشگاهی به صورت زیر است:

  1. کاردانی (تقریبا دو سال)
  2. کارشناسی (تقریبا چهارسال)
  3. کارشناسی ارشد پیوسته (تقریبا ۵ سال)

 

رشته های دانشگاهی رشته ادبیات و علوم انسانی کدام اند؟

گروه آزمایشی ادبیات و علوم انسانی به پنج زیرگروه تقسیم می شود که به تناسب رشته های موجود در آنها، ضرایب دروس تخصصی تغییر می کند. برخی از رشته ها کاملا تخصصی بوده و صرفا از ادبیات و علوم انسانی می توان به آنها راه یافت اما برخی از دیگر رشته ها با سایر گروه های آزمایشی، مشترک هستند.



:: برچسب‌ها: انتخاب رشته , علوم انسانی , دروس تخصصی , مقاطع تحصیلی , ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

رپورتاژ

یکی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته هوشمند سازی مدارس است تا جایی که حتی خانواده های ایرانی به دنبال مدارسی هستند که دانش آموزان در آن مدارس از امکانات رایانه ای و تکنولوژی بیشتری برخوردار باشند . این هوشمند سازی می تواند شامل امکانات استفاده از رایانه و اینترنت در آموزش دروس مختلف دانش آموزان و یا استفاده از این امکانات برای یادگیری از راه دور دانش آموز  باشد . یکی از مواردی که در این سیستم هوشمندسازی مدارس مورد توجه است نظارت و اطلاع والدین از وضعیت درسی دانش آموز از جمله نمرات ، تکالیف ، امتحانات درسی ، ثبت نام در آزمون های مختلف و کلاس های فوق برنامه است . وزارت آموزش و پرورش با استفاده از سامانه همگام امکانات فوق را در اختیار دانش آموزان و والدین آن ها قرار داده است تا گامی مثبت در جهت هوشمند سازی مدارس برداشته باشد . در ادامه این مقاله به معرفی سامانه همگام می پردازیم .

امکانات سامانه همگام

همانطور که گفته شد سیستم همگام مدارس دو دسته امکانات متنوع را در اختیار کاربران قرار می دهد . برخی از امکانات این سایت مختص استفاده خود دانش آموز و برخی دیگر مختص استفاده والدین است تا بتوانند بر روی برنامه درسی فرزند خود نظارت لازم را داشته باشند . از جمله امکانات این سیستم می توان به امکانات دسترسی به سایت (مثل اطلاعات فردی و تغییر کلمه عبور ) ، مشاهده برنامه کلاسی ، شرکت در آزمون های آنلاین ، شرکت در آزمون های مختلف علمی از جمله آزمون تیزهوشان ، نمونه دولتی و المپیاد های علمی دانش آموزی ، شرکت در جشنواره ها و مسابقات ، شرکت در آزمون های مشاوره ای ، تکمیل فرم های مربوط به برگه هدایت تحصیلی ، دریافت نمرات کلاسی ، اطلاع از موارد انضباطی و تشویقی و اطلاع از تکالیف درسی نام برد . همانطور که مشخص است بسیاری از این امکانات هم برای دسترسی و استفاده دانش آموز و هم استفاده والدین آن ها می باشد . همچنین این سایت قسمتی دارد که آخرین اخبار و اطلاعیه های مربوط به مدارس مختلف کشور و وزارت آموزش و پرورش را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که از طریق سایت hamgam.medu.ir قابل استفاده است .

نحوه استفاده از سامانه همگام مدارس به چه نحوی است

با توجه به اینکه در سایت همگام هر دانش آموزی صفحه مخصوص به خود را دارد باید پس از ورود به صفحه اصلی سایت اطلاعات خود را وارد نماید . این اطلاعات شامل کد ملی دانش آموز و رمز همگام است . کد ملی که همان شماره شناسنامه دانش آموز و در شناسنامه هر شخصی درج شده است . برای دریافت رمز همگام نیز دانش آموز می تواند با مراجعه به مدرسه ای که در حال تحصیل است رمز همگام مختص به خود را دریافت نماید . همچنین این رمز توسط کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش هر منطقه ای صادر می شود . هر فرد با وارد کردن اطلاعات گفته شده وارد صفحه شخصی خود شده و می تواند از امکانات متنوع آن استفاده نماید .

مزیت استفاده از سامانه همگام

یکی از مهمترین دلایل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیگیری و نظارت مناسب والدین آن ها می باشد . با توجه به اینکه والدین دانش آموزان اکثرا دغدغه های شغلی و متنوع دیگری داشته و امکان مراجعه حضوری به مدرسه برای پیگیری وضعیت درسی فرزند خود ندارد ، سایت همگام این امکان را به این والدین داده تا در هر زمان و مکانی بتوانند اطلاعات تحصیلی فرزند خود را بررسی نمایند . 



:: برچسب‌ها: سایت همگام , مدرسه , مدارس , همگام , آزمون های مشاوره ای , آزمون های آنلاین , آزمون تیزهوشان ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 شهريور 1398 | نظرات ()