نوشته شده توسط : سهیل
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند تا حداکثر تا پایان سال تحصیلی 1398 - 1399 کلیه واحدهای آموزشی تحت مدیریت خود را منحصرا به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کنند.
 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. در ادامه پیشنهاد الحاقی احمدی لاشکی و سید حمایت میرزاده به این طرح بررسی شد و با 157 رای موافق به تصویب رسید.

براساس این ماده الحاقی دولت (وزارت آموزش و پرورش) مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی 1398 – 1399 کلیه واحدهای آموزشی تحت مدیریت را منحصرا به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کند به گونه‌ای که به جز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد.

براساس تبصره این ماده تاسیس هر نوع مدارس خاص صرفا با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر است. آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر تا مدت سه ماه با پیشنهاد آموزش و پرورش به تصویب هیات دولت می‌رسد.

احمدی لاشکی در توضیح پیشنهاد خود برای الحاق این ماده بیان کرد: امروز مهم‌ترین مشکل کشور وجود انواع مدارس است؛ پولدارها در یک طرف قرار گرفته و بی‌پول‌ها در سوی دیگر هستند. در هیچ کجای دنیا بیش از دو دسته مدارس وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: ما امروز شاهد مدارسی با عنوان «شاهد، هیات امنایی، نمونه مردمی، سمپاد، تیزهوشان، فرهنگیان» هستیم. امروز آموزش و پرورش ما به سمت ناعدالتی پیش رفته است. براساس آخرین آمارها در متوسطه دوم در استان سیستان و بلوچستان بیش از 80 درصد افراد ترک تحصیل می‌کنند، چرا که جایگاهی برای خود در آموزش کشور نمی‌بینند.

محمدرضا صباغیان در موافقت خود با این پیشنهاد بیان کرد: امروز از هدف تعلیم و تربیت فاصله گرفته‌ایم و به سمت تجاری‌ سازی مدارس رفته‌ایم. امروز عده‌ای با پول در بهترین مدارس و با بهترین امکانات تحصیل کرده و عده‌ای آنچنان در ضعف و بی‌پولی هستند که از تحصیل جا می‌مانند. برای یکبار هم که شده باید این معضل حل شود. در هیچ کجای دنیا وجود 24 نوع مدرسه مرسوم نیست.

نادر قاضی‌پور در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: امروز عده‌ای آموزش و پرورش را محل تجارت کرده‌اند. آموزش و پرورش باید اسلامی باشد. بعضا شاهد هستیم که یک فرد با پرداخت 50 تا 60 میلیون تومان در مدرسه‌ای خاص ثبت نام می‌کند. این تبعیض‌ها در آموزش و پرورش اسلامی معنایی ندارد. امروز در شهر تهران اگر یک دانش آموز یک دقیقه دیرتر به مدرسه برود با پیامک به اولیای او اطلاع می‌دهند، اما در شهرستان‌ها اگر یک بچه دو روز هم پیدایش نباشد کسی پیگیر او نیست. عده‌ای در مدارس لوکس با عناوین مختلف تحصیل می‌کنند و با پرداخت پول‌های میلیونی جلو می‌روند. مگر حکومت ما ساسانی یا شاهنشاهی است؟ آموزش و پرورش نباید محل درآمد افرادی خاص باشد.

در ادامه نمایندگان ماده 5 طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

براساس این ماده تبصره ماده پنج قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387.2.25 با اصلاحات و الحاقات بعدی لغو می‌شود و ماده واحده قانون الحاق چهار تبصره به ماده 18 قانون تشکیل شورای های آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور مصوب 1379.2/21 احیا می‌شود و در بند 3 ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور مصوب 1372.10.26با اصلاحات و الحاقات بعدی عبارت (3 درصد) جایگزین عبارت تا (5 درصد) شد.



:: برچسب‌ها: سمپاد , وزارت آموزش و پرورش , مدارس دولتی , دانش آموزان مدارس استعداد های درخشان , اساسنامه سمپاد , اعلام نتایج کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل
در حالی که قرار است تنوع مدارس طبق مصوبه مجلس کاهش یابد، برخی مدارس خاص در این مسیر بلاتکلیف هستند.
 

 

به گزارش تیزلند، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منوی رنگارنگ مدارس، موضوعی تکراری اما پر از حاشیه که سال‌هاست برای کاهش آن حرف و حدیث‌های بسیاری از آموزش و پرورش گرفته تا خانه ملت وجود دارد تا اینکه در نهایت دو روز پیش مصوبه‌ای مبنی بر کاهش تنوع مدارس به دو نوع دولتی و غیردولتی تصویب شد و منتظر نظر شورای نگهبان است. کاهش تنوعی که هرچند زمزمه‌های آن از بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری امسال مجدد شدت گرفت اما در اقدامی ناگهانی و در روزهایی که آموزش و پرورش در طرح‌های جدید بهارستانی‌ها پر رنگ شده بود، مصوب شد.

حالا این مصوبه جدید برای کاهش تنوع مدارس سوالات بسیاری را به دنبال دارد، منوی پر رنگ و لعابی که تا پیش از این هم در قالب دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کردند اما شرایط خاص خود را داشتند حالا معلوم نیست چه سرنوشتی دارند.

کاهش تنوع مدارس، سمپاد را تحت تاثیر قرار داد

همین چند روز پیش بود که در نهایت بعد از یکسال انتظار، رئیس جمهور اساسنامه تبدیل مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان را به سازمان امضا کرد؛ اقدامی که بعد از سال‌ها تضعیف سمپاد انتظار می‌رفت گامی برای رشد و به تبع آن ارتقای جایگاه نخبگانی کشور باشد. اما مصوبه مجلس مبنی بر کاهش تنوع مدارس، سمپاد را هم تحت تاثیر قرار داد و چنانچه فرض بر این باشد که مطابق با طرح اولیه مجلس، سمپاد صرفا مدرسه عادی دولتی باشد، جایگاه همان 2 درصد واقعی نخبه در کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همان گروهی که بارها و بارها مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری بودند و طبق فرمایش اخیر ایشان، جوانِ نخبه، پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.

طرحی شتاب زده در کمین نخبگان

براساس آنچه کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت معتقدند سمپاد به تدریج گام های اولیه برای رونق را در پیش گرفته است اما مصوبه اخیر مجلس برای کاهش تنوع ضمن آنکه اقدامی شتاب زده برای سمپاد بود، مسیری بهتر پیش می‌گرفت اگر با هماهنگی بیشتر آموزش و پرورش و در قالب یک لایحه از دولت به مجلس می‌رفت. در شرایطی که نطفه های پیشرفت سمپاد جوانه زده بود؛ مصوبه مجلس تصوراتی که برای پیشرفت این نهاد انتظار می‌رفت کمرنگ کرده است. از طرفی دیگر وقتی مدرسه ای پشتوانه 20 ساله دارد، حذف آن با مقاومت اجتماعی رو به رو خواهد شد، همانطور که در ماجرای حذف کنکور، علی رغم گذشت 8-7 سال، همچنان این شرایط وجود دارد.

کاهش تنوع و ارتقای کیفیت مدارس دولتی!

مدارس دولتی این روزها در مواردی به عنوان آخرین گزینه برای تحصیل دانش آموزان مطرح هستند و برخی علت این موضوع را کاهش کیفیت این مدارس به دلیل تنوع می‌دانند، در حالی که در نگاهی عمیق تر وقتی مدرسه با مشکلات اعتباری، تخصیص نیافتن سرانه و مشکل نیروی انسانی مواجه است، مسائلی بنیادینی را می‌توان برای این مسئله در نظر گرفت و صرفا تنوع مدارس عامل آن نیست.

مدارسی مانند سمپاد یا مدارس استثنایی با توجه به نوع جامعه مخاطب آن شرایط خاصی را می‌طلبد که در مدارس سمپاد اساسنامه و ساختار در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش مطرح است.

اساسنامه سمپاد، کشتی نجات جامعه نخبگانی

برخی از کارشناسان و فعالان در عرصه فعالیت نخبگان معتقدند؛ حالا که سمپاد به تدریج رویکرد تغییر مسیر را پیشه کرده است، تصویب اساسنامه سمپاد نه تنها تناقضی با مصوبه مجلس ندارد بلکه می تواند این مدارس را تقویت کند اما مشروط بر آنکه تعامل هیئت امنا و مجلس را به دنبال داشته است.

حال که اساسنامه سمپاد امضا شد باید دید مراحل اجرایی کار کی به ثمر می‌رسد تا گام‌های بعدی سمپاد بهتر از قبل پیش رود، هرچند مشکلی که در این میان وجود دارد، نگاه به اساسنامه سمپاد است که با تاکید مقام معظم رهبری به امضا رسید و از درون آموزش و پرورش این اقدام چندان پررنگ نبود و اکنون نگرانی بر سر همکاری آموزش و پرورش با جامعه نخبگانی و سمپاد است.

کاهش تنوع مدارس بعد از مدت‌ها کلید خورد اما حذف برخی مدارس از قبیل سمپاد بدون آنکه پیش آگهی در این مورد تاکنون مطرح باشد، نگرانی های بسیاری از سرانجام این طرح آن هم در ضرب الاجل یک‌ساله در نظر گرفته شده برای آن، به دنبال دارد.



:: برچسب‌ها: سمپاد , وزارت آموزش و پرورش , مدارس دولتی , دانش آموزان مدارس استعداد های درخشان , اساسنامه سمپاد , اعلام نتایج کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصوبه مجلس برای کاهش تنوع مدارس منجر به تقویت مدارس دولتی می شود، گفت: طبق این مصوبه تمام انواع مدارس دولتی خاص از سمپاد تا نمونه دولتی حذف می شوند.
 

پایانی بر تنوع مدارس؛ سمپاد هم حذف می شود
به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری تسنیم،  جبار کوچکی‌نژاد درباره مصوبه مجلس برای حذف تنوع مدارس اظهار کرد: با مصوبه روز گذشته مجلس تنوع مدارس در کشور کاهش پیدا می‌کند و براین اساس مدارس نمونه دولتی، هیئت امنایی و استعدادهای درخشان منحل شده و دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی خواهیم داشت و فعالیت هر نوع مدرسه به جز آن غیرقانونی است.

وی افزود:‌ از این به بعد ایجاد هرنوع مدرسه خاص نیاز به مجوز مجلس دارد و براین اساس وزارت آموزش و پرورش باید مدارس را به گونه‌ای تاسیس کند که یا دولتی باشند یا غیردولتی.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مزایای کاهش تنوع مدارس گفت: کاهش تنوع مدارس قطعاً به نفع دانش‌آموزان است چرا که در گذشته مدارس دولتی خاص که امکانات بیشتری داشتند میزبان گروه خاصی از دانش‌آموزان بودند اما با حذف این تنوع، تمام مدارس دولتی می‌شوند و دانش‌آموزان می‌‌توانند با توجه به محدوده جغرافیایی محل زندگی در آنجا ثبت‌نام کنند و دیگر شروط خاصی برای ثبت‌نام نخواهند داشت.

کوچکی‌نژاد مطرح‌کرد: تنوع مدارس در کشور بسیار بالاست مدارس بسیار بالاست و آموزش‌‌و پرورش نمی‌تواند به مدارس دولتی بپردازد بنابراین نیاز است تنوع مدارس را کم کرد تا دانش‌آموزان مختلف کنار هم بنشینند و با هم یاد بگیرند.

 



:: برچسب‌ها: حذف تنوع مدارس , وزارت آموزش و پرورش , مدارس سمپاد , نمونه دولتی , دانش آموزان مدارس سمپاد ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()