نوشته شده توسط : سهیل

 

ایران تحصیل -رشته های هنرستان 

انتخاب رشته سال نهم تحصیلی اولین قدم دانش آموزان برای ورود به دنیای تخصصی‌ دلخواهشونه . دانش آموزا با توجه به علاقه ، استعداد و توانایی خودشون فرم هدایت تحصیلی نهم رو پر می کنن تا اولویت بندی انتخاب رشته برای اونا ، با توجه به جواباشون مشخص بشه .

اما در آخر دانش آموزا باید رشته ای رو انتخاب کنن که به اون علاقه و شناخت کافی رو داشته باشن . حالا دانش آموزای پایه نهمی که به کار های عملی علاقه دارن و می خوان رشته های هنرستان رو انتخاب کنن باید به طور کامل با همه رشته های شاخه هنرستان آشنا شده تا بتونن بهترین انتخاب رو بر اساس علاقه مندی و استعداد های خودشون داشته باشن . برای همین در ادامه لیست کامل رشته های هنرستان فنی حرفه ای در وزارت آموزش و پرورش رو گفتیم .

 


لیست رشته های هنرستان
رشته های هنرستان و بهترین هنرستان تهران شاخه فنی حرفه ای بیشتر روی دروس عملی و مهارتی تمرکز داره تا دروس تئوری ! بنابراین این رشته ها مناسب دانش‌آموزایی هستش که به مهارت ‌های عملی علاقه بیشتری دارن . هنرستان ها وبهترین هنرستان های تهران به دلیل نیاز به کارگاه آموزشی برای ارائه دروس ، محیط آموزشی متفاوت تری نسبت به مدارس معمولی دارن .

دانش آموزای هنرستانی با توجه به مباحث درسی و نوع دروسی که برای اونا ارائه میشه ، از نظر عملی آمادگی بیشتری نسبت به بقیه‌ی دانش ‌آموزا برای ورود به بازار کار رو دارن . رشته‌ های هنرستان فنی‌ و حرفه‌ ای شامل رشته‌ هایی تو زمینه‌ های هنر  و هنرستان های تهران، کشاورزی ، خدمات و صنعت هستش که در ادامه زیر شاخه های رشته های هنرستان فنی حرفه ای پسرانه و دخترانه رو گفتیم .

بیشتر بخوانید: رشته های بدون کنکور هنرستان و بهترین هنرستان دخترانه

هنر مدیریت و خدمات صنعت کشاورزی
فتوگرافیک ناوبری الکتروتکنیک امور زراعی
طراحی دوخت حمل و نقل الکترونیک امور دامی
معماری داخلی حسابداری شبکه و نرم افزار امور باغی
صنایع دستی تربیت کودک الکترونیک و مخابرات دریایی ماشین های کشاورزی
انیمیشن و پویانمایی تربیت بدنی مکانیک موتورهای دریایی صنایع غذایی در 

بهترین هنرستان پسرانه

تولید برنامه تلویزیونی سرامیک
گرافیک صنایع شیمیایی
نقاشی صنایع نساجی
نوازندگی ساز جهانی متالوژی
نوازندگی ساز ایرانی معدن
نمایش مکاترونیک
سینما صنایع فلزی
نقشه کشی معماری تاسیسات مکانیکی
طراحی زبان بصری مکانیک خودرو
مرمت آثار فرهنگی ماشین ابزار
موسیقی مبانی آهنگ سازی صنایع چوب و مبلمان
پشتیبانی صحنه ابزار
چاپ دستی معماری

منبع: تحصیلیکو

 
 


:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل


رئیسی مطرح کرد:
زمان بازگشایی مدارس اعلام شد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امکان تامین واکسن برای دانش آموزان از ٢ کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته و پیش‌بینی من این است از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشد و واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود.

وی ادامه داد: ما ١١٢ هزار مدرسه و بهترین هنرستان در کشور داریم که ۶٢ هزار مدرسه زیر ١٠٠ نفر جمعیت دارند و اینها می‌توانند در کلاس کمتر از ١٠ تا ١۵ دانش آموز حضور داشته باشند.هنرستان ها همین طور می باشند.

سخنگوى ستاد ملى مقابله با کرونا با بیان اینکه امسال ترکیب آموزش مجازی و حضوری در مدارس وزارت آموزش و پرورش مدنظر است، گفت: حتی در برخی مدارس و بهترین هنرستان تهران دانش آموز ٢ روز به مدرسه برود و دروس اصلی در این روزها تدریس شود و تعداد روزهای حضور در مدرسه بستگی به جمعیت دانش آموزان در مدرسه دارد و اگر بتوانند سقف ١۵ دانش آموز در کلاس را رعایت کنند مدرسه می‌تواند هر روز حضوری برگزار شود.

رئیسى درباره زمین بازگشایی حضوری مدارس وبهترین هنرستان های تهران اظهار کرد: پیش‌بینی من این است از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند.

او گفت: مقرر شد در خصوص بازگشایی مدارس دو تیم تشکیل شود، یک تیم وزارت بهداشت و دیگری وزارت آموزش و پرورش است تا شیوه نامه‌ها را درست تبیین و ابلاغ کنند،

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تامین واکسن دانش آموزان اظهار کرد: امکان تامین واکسن برای دانش آموزان هنرستان های تهران از ٢ کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته است و وزارت امور خارجه و سفرا در حال رایزنی هستند و در مکالمه رئیس جمهور با رئیس جمهور چین یکی از مذاکرات در زمینه تامین واکسن برای دانش آموزان بوده است. 

رئیسی تاکید کرد: موضوع واکسیناسیون دانش آموزان بهترین هنرستان پسرانه

 

نباید اصل قرار گیرد اگر بخواهیم واکسن به دانش آموزان تزریق کنیم واکسیناسیون صرفا برای دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای صورت خواهد گرفت و ما باید اطرافیان دانش آموزان را واکسینه کنیم هر چند باید توجه داشت این موضوع هنوز در مراحل ابتدایی است.

منبع: تجارت نیوز



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه

بهترین هنرستان دخترانه .اینجور سوالات معمولا دانش آموزان و حتی اولیا رو به تحقیق درباره رشته تجربی وادار میکنه. رفتن به رشتن تجربی و یا انتخاب هر رشته ای مثل همه انتخاب های مهم زندگی نیاز به اطلاعات درباره این رشته داره. باید ببینید آیا علاقه به رشته تجربی دارید؟ از آمار هجوم به رشته تجربی خبر دارید؟ اطلاع دارید که رشته های تحصیلی تجربی در دانشگاه چه رشته هایی هستن؟ رشته های تاپ تجربی یا به اصطلاح رشته های جذاب تجربی رو می شناسید؟ به همه این سوالات برای دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته دبیرستان رو دارند و یا انتخاب رشته کردند و به فکر تغییر رشته به تجربی یا تغییر رشته از تجربی به ریاضی یا انسانی هستند در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ جواب دادیم.

توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما دیدگاه ها و نظرات انتهای همین صفحه هنرستان رو هم مطالعه کنید چون بسیاری از این سوالات ممکنه سوال شما هم باشند. همچنین اگر با ابهام یا سوالی درباره انتخاب رشته تجربی روبرو بودید که در این صفحه جوابش رو پیدا نکردید، حتما در بخش نظرات انتهای صفحه بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ داده بشه.

 

رشته تجربی چیست
اول از همه باید رشته تحصیلی تجربی رو تعریف کنیم: رشته تجربی در کنار سایر رشته های علوم نظری مثل ریاضی و فیزیک و انسانی یکی از رشته هایی هست که دانش آموزان نظام جدید در صورت داشتن شرایط ورود به این رشته، میتونن انتخابش کنن. شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی رو جلوتر توضیح میدیم. هر چند کسانی که دیپلم ریاضی یا دیپلم انسانی داشته باشن هم میتونن در کنکور تجربی شرکت کنن اما بیشتر داوطلبان کنکور تجربی هر سال کسانی هستن که دیپم تجربی دارن. ضمنا کسانی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار دانش داشته باشن بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا حداقل مدرک کاردانی دانشگاه، نمیتونن در کنکور تجربی شرکت کنن.وزارت آموزش و پرورش

 

کتاب های رشته تجربی
رشته تحصیلی تجربی مثل سایر رشته ها چند درس عمومی و چند درس اختصاصی داره. دروس اختصاصی تجربی در دوره دبیرستان زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستن. دروس عمومی تجربی هم شامل ادبیان و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی میشه. در کنکور تجربی ۵ زیرگروه وجود دارد که هر رشته دانشگاهی جزء یکی از این زیرگروه هاست. ضریب درس های عمومی در همه زیرگروه ها ثابت هست اما ضریب دروس اختصاصی در هر زیرگروه با زیرگروه دیگه فرق داره. مثلا ضریب درس ادبیات و زبان فارسی در کنکور تجربی ۴، ضریب عربی ۲، ضریب دین و زندگی ۳ و ضریب زبان انگلیسی ۴ هست. در زیرگروه ۱ تجربی که بیشتر رشته های دانشگاهی پرطرفدار مثل پزشکی و دندانپزشکی جزء این زیرگروه هستن ضریب درس زیست شناسی ۱۲، شیمی ۹، ریاضی ۶، فیزیک ۶ و زمین شناسی صفر هست.ایران تحصیل -رشته های هنرستان

 بهترین هنرستان

شغل های رشته تجربی در دانشگاه و بازار کار رشته تجربی
بیشتر شغل ها و یا بهتر بگیم رشته های تجربی در دانشگاه، رشته هایی هستن که مرتبط با بدن انسان، گیاهان یا سایر جانداران هستن. مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی هم بیشتر در ارتباط با همین موضوعات هست. البته بعضی رشته ها هم هستن که بین تجربی و ریاضی و انسانی مشترک هستن مثل حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته میشه وارد این رشته های دانشگاه شد هرچند ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی در این رشته ها برای گروه انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی هست.

پرطرفدارترین شغل ها و رشته های تجربی در دانشگاه اول از همه رشته پزشکی و در مرتبه بعدی رشته هایی مثل داروسازی و دندانپزشکی هستن و معمولا هر سال رتبه های خوب کنکور تجربی یکی از این سه رشته رو انتخاب می کنن. طول دوره تحصیل پزشکی حدود ۷ سال و نیم ولی داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی عمومی ۶ سال هست. رشته های دیگه ای هم هستن که جزو رشته های نسبتا پرطرفدار تجربی در دانشگاه به حساب میان و به اصطلاح کارشناسی یا لیسانس هستن یعنی دوره تحصیلشون ۴ سال هست مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و …

اگه دوست دارید با این رشته ها بیشتر آشنا بشین و اطلاعاتی درباره رتبه های قبولی، طول دوره تحصیل، بازار کار، درآمد، امکان ادامه تحصیل و آینده شغلی این رشته ها بدست بیارید،

بهترین هنرستان پسرانه

 

به صفحه معرفی رشته های دانشگاهی تجربی در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

در چند رشته اول و پرطرفدار تجربی فعلا بازارکار نسبت به رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم انسانی بهتره و هنوز به اندازه اون رشته ها اشباع نشده.

 

آیا رشته تجربی سخت است؟بهترین هنرستان های تهران
شاید آب خوردن هم سخت باشه! چون باید انرژی صرف کرد لیوان رو برداشت و داخلش آب ریخت که از نظر بعضی ها کار خیلی آسانی نیست! هر کاری سختی داره اما بسته به همت خود آدم داره که در اون کار موفق بشه یا نه. باید ببینید با تحمل سختی ها به چی می رسید و آیا تحمل این سختی ها ارزشش رو داره یا نه. واقعیت این هست که الان با هجوم به رشته تجربی رو برو هستیم. بیشتر دانش آموزان پایه نهم اولویت اول انتخاب رشته هاشون رشته تجربی هست. آمار تعداد داوطلبان کنکور تجربی هم تایید کننده همین هست. آمار تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ۹۶ به این صورت بود:

۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر کنکور علوم تجربی،

۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر کنکور علوم انسانی،‌

۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر کنکور علوم ریاضی و فنی،

۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر کنکور آزمایشی هنر،

۶ هزار و ۴۵۴ نفر کنکور زبان‌های خارجی.

تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی ۹۶ بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور ریاضی و همچنین بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور انسانی و بهترین هنرستان تهران بوده! با اینکه مجموع تعداد کل داوطلبان کنکور نسبت به سال های گذشته کمتر شده اما تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از قبل شده. رقایت در کنکور تجربی نسبت به رشته های دیگه تا حدودی بیشتره. ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی هست یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمیتونن این رشته ها قبول بشن. بنابرین رقابت نسبتا سنگین هست و اگه واقعا دانش اموز پرتلاش و درسخونی هستید و به رشته های دانشگاهی تجربی و درس زیست شناسی علاقه دارید این رشته رو انتخاب کنید. برای انتخاب رشته حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

 

سوالات خود را درباره رشته تجربی از مشاوران ۱۰۰ بپرسید
مهم ترین نکات مربوط به انتخاب رشته تجربی در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ بیان شد. اگر سوالی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان یا درباره رشته تجربی و هنرستان های تهران در ذهن شماست که جوابش رو در این مقاله نگرفتید میتونید در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید. پاسخگوی سوالات و پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

منبع: مشاوران100



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

مزیت‌های ادامه تحصیل در هنرستان

1- تنوع رشته های هنرستان ها و بهترین هنرستان نسبت به رشته های دبیرستان خیلی بیشتر است .

2- هم زمان آموزش های تئوری یادگیری عملی نیز صورت می گیرد.

3- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر راحت تر است.

4- بازار کار مناسب برای دانش آموزان بهترین هنرستان تهران حتی قبل از فارغ التحصیل شدن وجود دارد.

5-روحیه تعاون و همکاری دانش آموزان به خاطر انجام کارهای گروهی در کارگاه بیشتر است .

6- دانش آموزان هنرستان های تهران با انجام کارهای عملی اعتماد به نفس بالاتری دارند .

7- با گذراندن واحد کارورزی در بهترین هنرستان های تهران ٬ آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار دارند .

8- دانش آموزان هنرستانی در آینده یک تولیدکننده هستند .

9- کم شدن یک سال زمان تحصیل از مزایای دیگر دانش آموزان هنرستانی است.

10- دانش آموزان هنرستانی در بهترین هنرستان دخترانه و 

بهترین هنرستان پسرانه

یک سال زودتر وارد دانشگاه ٬ بازار کار ٬ اجتماع و ... می شوند.

11- بیشتر ساعات درسی هنرستان ها عملی می باشد.

12- در هنرستان ها خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان شکوفا می شود.

13- توجه مسئولین نظام و وزارت آموزش و پرورش  ٬ سرمایه گذاری روی هنرستان ها است.

14- دانش آموزان هنرستانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند از وام های خود اشتغالی استفاده نمایند .

15- دانش آموزان هنرستانی می توانند احتیاجات خود وخانواده را برآورده نماید

16- دانش آموزان هنرستانی با حداقل امکانات می توانند حداکثر کارایی و درآمد زایی را داشته باشند

17- دانش آموزان هنرستانی بدلیل اینکه بایستی در کارگاه ها نظم و دقت کافی را داشته باشند لذا نظم پذیری بالاتری دارند

18- دانش آموزان هنرستانی نقش بسیار مهمی در کاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی دارند.

19- دانش آموزان هنرستانی خود باوری بالاتری دارند.

منبع : کانون



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیل

 

هنرستان مکان آموزشی است ،که دانش آموزان در صورت تمایل برای به دست آوردن مهارت‌های فنی یا هنری، پس از پایان سال نهم متوسطه به آنجا می‌روند. هنرستان یک دوره ۳ ساله آموزش فن و هنر است و بیش از ۱۰۰ رشته مختلف دارد.می توان در بهترین هنرستان تحصیل نمود.

افرادی که دوره‌های هنرستان را یا در بهترین هنرستان تهران یا هنرستان های تهران و شهرهای دیگر به پایان می‌رسانند، بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی می‌توانند در کنکور کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) شرکت کنند. از سال ۱۳۹۶ مقطع کاردانی پیوسته در مؤسسات آموزش عالی حذف شد و به جای آن دروس جایگزین در دانشگاه اخذ می‌گردد. اکنون عملاً امتحان کنکور در برخی رشته‌ها نقشی در پذیرش دانشجو ندارند و علاقه‌مندان در اوّلین انتخاب خود بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته می‌شوند. در برخی رشته‌ها مانند «ساختمان» چند سال است که کنکوری برگزار نمی شود. در صورت تمایل نیز امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وجود دارد.

 

اولین هنرستان در شهر تبریز دایر شد؛ که تعدادی از آن‌ها توسط آلمانی‌ها ساخته شده‌است. مانند هنرستان فنّی وحدت واقع در باغ گلستان یا هنرستان هنرهای زیبا میرک که توسط ارامنه در سال ۱۲۹۶ در تبریز تأسیس شد و همچنین سایر هنرستان‌های جدید که افزون بر شاخهٔ فنی و حرفه‌ای، شاخهٔ کاردانش را نیز دارا هستند. نظیر هنرستان همّت[پیوند مرده] که اوّلین هنرستان غیردولتی تبریز واقع در سربالائی ولیعصر است.بهترین هنرستان های تهران  و بهترین هنرستان دخترانه و بهترین هنرستان پسرانه را هم می توانید با سرچ در گوگل پیدا کنید.

کسانی که به هر دلیلی قادر نبودند مدرک دیپلم خود را در نوبت اوّل (روزانه) بگیرند، دو راه دارند:

به مدارس نوبت دوّم (بزرگسالان) مراجعه و تمامی دروس خود را در مدرسه (وزارت آموزش و پرورش) بگذرانند و دیپلم خود را دریافت نمایند.

می‌توانند با مراجعه به آموزشگاه‌های آزاد فنی - حرفه‌ای یا مرکز ارشاد و گذراندن دوره‌های مربوط در این مراکز، مهارت مورد نظر خود را دریافت کرده، سپس به مدارس بزرگسالان مراجعه کرده و با تطبیق این مهارت‌ها به عنوان واحد درسی و گذراندن دروس عمومی دیپلم خود را دریافت می کنند.

توجّه مهم: افرادی که پایان خدمت ندارند، در صورت عدم ثبت نام در مدرسه، به عنوان ترک تحصیل شناخته شده و غیبت نظام وظیفه خواهند داشت! چون 'فقط مدارس (وزارت آموزش و پرورش) اجازهٔ درخواست و اعطای معافیت تحصیلی را دارا هستند' نه آموزشگاه‌ها (وزارت کار- سازمان فنّی و حرفه‌ای، وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی و …).

 

منبع:ویکی پدیا



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()