نوشته شده توسط : سهیل

ذهن انسان برای اینکه مطالب مختلف را در خود ثبت و ضبط کند، نیاز به تکرار و تمرین دارد. دانش‌آموز در هر مقطع تحصیلی چند کتاب درسی دارد که هر کتاب هم از فصل‌های مختلفی تشکیل شده است. زمانی که دانش‌آموز برای اولین بار با یک مبحث آشنا می‌شود، بهتر است خوب درباره آن فکر کند، یادداشت بردارد، خلاصه نویسی کند و مطلب را درک کند. در قدم بعد، برای تثبیت مطالبی که یاد گرفته بهتر است سراغ حل نمونه‌سوال‌ پایه هفتم  و تمرین‌هایی برود که یادگیری او را عمیق‌تر می‌کنند.

مطالب درسی حفظی مثل تاریخ، جغرافیا و غیره به شدت فرّار و فراموش‌شدنی هستند. اگر یک‌بار آنها را بخوانید نهایت تا 10 روز در ذهن شما باقی می‌مانند. بعد به آرامی به فراموشی سپرده می‌شوند. مرور مطالب درسی کنار جواب دادن به نمونه سوالات متنوع، مطلب را به خوبی در ذهن دانش‌آموز ثبت می‌کند.

به طور کلی نمونه سوالات از لحاظ سطح دشواری به 3 گروه تقسیم می‌شوند:

  1. ساده؛ (متوسط رو به پایین)
  2. متوسط؛
  3. پیشرفته؛ (متوسط رو به بالا)

حدود 80% دانش‌آموزان از این 3 سطح استفاده کرده و نیازهای درسی خود را به خوبی برآورده می‌کنند. تعدادی از دانش‌آموزان نخبه سراغ نمونه سوالات بسیار پیشرفته یا سخت می‌روند که تقریبا 20% دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند. معمولا هدف از حل این سوالات موفقیت در آزمون‌هایی مثل المپیاد، قبولی مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و غیره است.

نمونه‌سوالات از نظر نوع و تیپ، به 2 گروه کلی تقسیم می‌شوند:

  • نمونه سوالات تستی؛ انتخاب خوبی برای آزمون‌هایی مثل کنکور هستند.
  • نمونه سوالات تشریحی؛ برای آمادگی در امتحانات ترم اول و دوم، امتحانات نهایی و غیره استفاده می‌شوند.

بعضی از انتشارات خلاق دست به کارهای جالبی می‌زنند. مثلا نشر جویامجد برای دانش‌آموزان سطح بالا در درس ریاضی، کتاب ریاضی پنج گزینه‌ای را معرفی کرد. نمونه سوالات این کتاب شبیه به سوالات چهارگزینه‌ای هستند، فقط 1 جواب بیشتر دارند و برای دانش‌آموزان متوسط به بالا توصیه می‌شوند. یا نشرِ مهر و ماه، کتاب‌هایی تهیه کرده مخصوصِ شبِ امتحان و به آنها امتحانوفن می‌گوید. اسم جالب و خلاقانه‌ای است. موافقید؟ در ادامه بیشتر با شکل‌های مختلف نمونه سوالات آشنا می‌شویم

منبع: استاد بانک





:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: