نوشته شده توسط : سهیل

معیارهای مدرسه خوب چیست؟

۱- کادر مجرب و دلسوز

اگر مدرسه ای را یافتید که معلمان و کادر اجرایی آن عمدتاً افراد عاشق و دلسوز تعلیم و تربیت هستند و معلمی را نه از سر شغل و حرفه، بل که برای دل و از سر مسئولیت پذیری برگزیده اند، شاید همین یک معیار برای انتخاب آن مدرسه کافی باشد. در مدارس دولتی متوسط به پایین، گاه آسیب های اجتماعی و فقر فرهنگی خانواده ها، آن چنان بر فضای مدرسه سایه می افکند که اضافه شدن مشکلات ساختاری وزارت آموزش و پرورش در ترفیع و ارتقای معلمان و اجر ننهادن به خدمات و زحمات ایشان، نهایتاً منجر به بی انگیزگی کادر آموزشی و اجرایی مدرسه از اصلاح امور خواهد شد و حرفه ی معلمی به یک پیشه ی رفع تکلیفی به منظور ارتزاق و کسب روزی تبدیل م یگردد. اگر چه در همین مدارس نیز معدود معلمانی هستند که بر عهد خود پایدار می مانند اما جوغالب مدرسه این گونه نیست.


۲-داشتن رویکرد تربیتی مناسب

امر آموزش و پرورش ترکیبی از عشق و دانش است. لذا نه تنها هیچ کس به صرف داشتن معلومات و دانستن فنون تدریس، معلم نمی شود، بل که به صرف عشق و علاقه ی به تدریس نیز کسی معلم نمی شود یا اگر بشود در این حوزه موفق نخواهد بود. به همین دلیل علاوه بر وجود تعهد و دلسوزی، داشتن رویکرد تربیتی نیز بسیار مؤثر است. بدین معنا که کادر اجرایی و آموزشی مدرسه در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی، از یک چارچوب مشخص در حوزه تربیت تبعیت کنند. وجود چنین رویکردی ولو نقدهای جدی به آن وارد باشد، بهتر از هرج و مرج و سر در گمی معلمان و ناهماهنگی مربیان در اعمال سیاست ها و برنامه های آموزشی و پرورشی است. گام بعدی این است که رویکرد مدرسه با فرهنگ و اعتقادات شما همخوان باشد.


۴-مدرسه شناختی

نظام آموزشی و تربیتی این گونه مدارس که تعداد آ نها بسیار اندک و انگشت شمار است، مبتنی بر روش است. در مدرسه شناختی، از طریق آموزش غیر مستقیم، کودک را (Cognitive method) شناختی در موقعیتی قرار می دهند که خودش مباحث علمی را تجربه کند و مستقیماً در رویارویی با واقعیات به درک و فهم عمیق پدیده ها دست یابد. در این روش سعی می شود که مربی و کادر مدرسه خوب کمترین دخالت را در فرایند یادگیری کودک داشته باشند تا بدین طریق اجازه دهند استعدادهای کودک آن گونه که هست و نه آن گونه که باید، رشد و شکل گیرد. اداره یک مدرسه خوب به روش شناختی کار بسیار دشواری است که شاید در مقام حرف و ایده، ساده و جذاب به نظر برسد، اما به دانش، صبر و تجربه ی بالایی نیازمند است که نظام مدرسه از هم گسیخته نشود و در عین واگذاری امر یادگیری به کودکان و دادن آزادی های فراوان، خروجی آموزشی و تربیتی مدرسه در سطح مطلوبی باشد. مدارس مفید و بادبادک دو نمونه از مدارس شناختی است که به عقیده شخصی من مدرسه مفید در تحقق شعارها و اهدافی که ارائه کرده بود، موفق نبوده است و به همین دلیل مدرسه فرزندم را عوض کردم. لذا در گام دوم، بسیار مهم است که رویکرد تربیتی مدرسه با ارز شها و هنجارهای خانوادگی شما منطبق باشد و آن را قبول داشته باشید تا در طول تحصیل فرزندتان بتوانید با آن همراه شوید و به قوانین آن پایبند باشید.


۵-هزینه تحصیل

قطعاً هزینه ثبت نام یکی از شاخ صهای مهم در انتخاب مدرسه دولتی یا غیردولتی است. هزینه مدارس تراز اول غیر دولتی رشت نظیر انديشه هاي شريف و... دقيقا طبق دسنورالعمل اداره آموزش و پرورش است و هيچ هزينه اضافي از اوليا گرفته نمي شود


۷-فعالیت های فوق برنامه

واقعیت امر این است که بسیاری از مهار تهایی که در زندگی شخصی خودم آموخت هام مدیون فعالیت های فوق برنامه مدارس غيردولتي بوده است. من یک بار در دوران دبيرستان تئاتر بازی کردم، در تمامی مقاطع عضو گروه بودم. بارها و بارها در جم عهای بزرگ دان شآموزان و اولیا و مربیان به اجرای دکلمه و خواندن مقاله پرداختم، و زندگی گروهی و کار دسته جمعی را در چنین فضاهایی تجربه کردم. همه ی اینها مواردی است که در مدارس دولتی کمتر به آنها پرداخته می شود، حال آن که برای رشد و بارور ساختن استعدادها و خلاقیت های کودک، وجود چنین بسترهایی بسیار مثمر ثمر و مؤثر خواهد بود.

 

۸-ساعت کاری مدرسه و شغل مادر و پدرم

مدارس دولتی عمدتاً بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ تعطیل می شوند و برای مادرانی که شاغل هستند، این زمان تعطیلی دانش آموزان مناسب نیست. زمان تعطیلی برای مدارس غیردولتی حدود ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ است که با افزودن زمان برگشت به منزل تقریباً م یتوان آن را با زمان برگشت مادر هماهنگ کرد. در انتخاب مدرسه به این مسأله نیز توجه داشته باشید

نکته پایانی و جمع بندی

شاکله اصلی شخصیت فرزندتان در خانواده شکل می گیرد. اگر شما به عنوان والدین فرزندتان با او دوست باشید و این ارتباط دوستانه را در پرتوی راهنمای یهای یک مشاور با وی استمرار دهید، برای فرزندتان وقت بگذارید و بهترین دوست و امین اسرار او باشید، چندان از بابت انتخاب مدرسه نگران نباشید.

متأسفانه این روزها با افزایش مشغله ی والدین، آنها به دنبال مدرسه ای هستند که با پرداخت هزينه، مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندشان را به آن مدرسه واگذار کنند، غافل از آن که این مسئولیت خطیر واگذاری به غیر نیست و در هر صورت اعمال و رفتار فرزند را به پای والدین او مینویسند.

لذا مناسب ترین مدرسه، مدرسه ای است که هم راستا با فضای تربیتی خانواده باشد، بستر بروز و ظهور خلاقیت و استعداد کودکان را فراهم نماید و به تفاو تهای آ نها احترام بگذارد. اولیای دانش آموزان را در امر تعلیم و تربیت درگیر کند و گزار شهای خوب و به موقع از وضعیت تحصیلی و فرهنگی دانش آموز به ایشان ارائه نماید.

منبع : شریف





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: